Paranoia...

Mer
19 år 3 månader sedan #7497 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Paranoia...
Hej Isa-Alise! Jag tror att varje människa har sin unika verklighet eller kanske hellre verklighetskänsla.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • :roll:
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9213 av :roll:
Svar från :roll: i ämnet Paranoia...
:rolleyes: usch ja... jag har svårt o va i skolan hel dag.. känns som alla hatar mig.. bara dom tittar på mig.. sitter dom o pratar så snackar dom skit om mig.. det kan va svårt o skilja på det jag hör och det jag tror jag hör. låter skumt men väldigt obehagligt.. o då kan det va konstiga saker jag tror dom säger..

klarar inte av o sitta i matsalen o äta....blir nervös o kan få hjärtklappning..

men jag försöker.. har hört många gånger att jag är paranoid.

ibland kan jag få för mig konstiga saker o just då så tror jag verkligen att det är så.

en dag när jag inte fick upp stall dörren trodde jag att mamma hade hängt sig själv.. o jag blev liv rädd... spran o hämtade nyckeln.. och när jag kom tillbaka va hon inne o gav djuren mat o hade glömt o låsa upp.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9285 av
Svar från i ämnet Paranoia...

" skrev: :roll: usch ja... jag har svårt o va i skolan hel dag.. känns som alla hatar mig.. bara dom tittar på mig.. sitter dom o pratar så snackar dom skit om mig.. det kan va svårt o skilja på det jag hör och det jag tror jag hör. låter skumt men väldigt obehagligt.. o då kan det va konstiga saker jag tror dom säger..[/quote:3jnkza64]

Nej, det är helt normalt. Du blir trakaserad och de som trakasserar dig vinner, du skapar själv tråden vidare.
Du måste söka för just det, att du själv skapar trådar som inte finns. Har du då en jobbigt sits blir den bara värre. Självförtroende och självrespekt är nyckord för att hålla sig frisk..

[quote:3jnkza64]klarar inte av o sitta i matsalen o äta....blir nervös o kan få hjärtklappning.. [/quote:3jnkza64] Finns det tyvå alternativ, acceptera det och gå undan, sök inte helvetet, eller, utsätt dig för det och se allt logiskt och visa att du är tuff.

[quote:3jnkza64]men jag försöker.. har hört många gånger att jag är paranoid.[/quote:3jnkza64] Det är du troligen. Och vad ska du då göra för att minska detta max så du mår så bra som du kan och har kontroll, så du inte styrs av andra?

[quote:3jnkza64]ibland kan jag få för mig konstiga saker o just då så tror jag verkligen att det är så.[/quote:3jnkza64] Som vi alla. Välj inte det mest negativa scenariot jämt, för visst gör du väl det?

[quote:3jnkza64]en dag när jag inte fick upp stall dörren trodde jag att mamma hade hängt sig själv.. o jag blev liv rädd... spran o hämtade nyckeln.. och när jag kom tillbaka va hon inne o gav djuren mat o hade glömt o låsa upp.[/quote:3jnkza64]

Jojo, men det kan ju också vara så att du njuter av paranoian, se upp...
Rätt var det är är helvetet framme.