Omröstningsfråga angående röster

Mer
16 år 7 månader sedan #89703 av stefan
Har kämpat i över sju år med att försöka förstå och hitta strategier för att kunna uthärda de röster som drabbat mig, men det som hjälpt mig hjälper inte alltid andra och andras strategier hjälper inte alltid mig.

Som ni kanske vet vid det här laget hör jag mest röster i olika bakgrundsljud. Detta skiljer sig dock från den gängse bilden av en rösthörare eftersom de flesta antas ha röster utan koppling till yttre bakgrundsljud.

Om jag hör en röst och omedelbart håller för öronen med fingrarna [u:189rfosl]upphör rösten ett par sekunder eller mer[/u:189rfosl], men tyvärr ersätts ofta därefter den yttre rösten med en inre eller annorlunda "yttre" röst, som båda skiljer sig med avseende på att de inte är färgade av yttre bakgrundsljud. Den inre eller annorlunda "yttre" rösten försvinner ofta omedelbart när jag upphör att hålla för öronen och [u:189rfosl]ersätts efter några sekunder[/u:189rfosl] av en yttre röst.

Genom att med en eller ett par sekunders mellanrum dämpa hörselintrycken, vilket kan göras automatiskt, kan jag störa rösterna avsevärt och tidigare hörde jag i stort sett inga röster när jag gjorde så.

Ideen är ganska enkel att förstå och testa. T.o.m om bara en av tio kan störa rösterna någon eller några sekunder genom att med fingrarna dämpa hörselintrycket borde det vara möjligt att hitta någon med resurser att utvärdera om detta kan hjälpa andra än mig.

Vore oerhört tacksam om några av er på viska som hör röster kunde testa detta. Testa att håll för öronen med fingrarna när ni tror att rösten kommer utifrån och gärna minst fyra gånger för att kunna svara på alternativen.

Hoppas att jag inte begär för mycket nu. Vet ju att många med mig här ibland har det ganska jobbigt och naturligtvis ska man inte bry sig om detta om man tycker att det verkar jobbigt!!!
Mer
16 år 7 månader sedan #89707 av Nissegossen
jag frågar osökt, Kan en som är totalt döv, få hörsel hallucinationer och Schizofreni?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89709 av Nissegossen
Kan också se hallissar när jag blundar! Ofta är det så, att när jag sluter mina ögon så finns det bildsekvenser som jag inte ser när ögonen är öppna! :idea: :?:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89711 av stefan
Det har jag också frågat mig tidigare. Kom fram till att många som klassas döva har hörselhallucinationer om dom inte varit döva från födseln, men bara för att man är döv är det inte alltid helt tyst. Vad jag har förstått är det många som har tinnitus.

Jag har endast hört talas om en person som varit döv från födseln och ändå hävdat att han hört röster men forskarna tror nog att dessa mer var en kreation i hans hjärna, som motsvarade hans föreställning av hur det talade språket låter. Vet inte om orden hade en innebörd, men betvivlar inte att det kan ha varit så. Om hans föreställning av hur språket låter motsvarar det vi hör finns ingen vetenskaplig förklaring som håller.

Måste lägga av med datorn nu och vara lite social. Återkommer senare
Mer
16 år 7 månader sedan #89716 av Nissegossen
Tinnitus är en mycket vanlig hörselskada, har det själv!

Det är nästintill hela tiden jag hör röster, men det får stå för mig att jag svarade i pollen att jag aldrig har tyst! Detta för att jag nästan alltid har röster även om jag täpper till mina öron!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #89717 av Nissegossen
T o m Måste jag ta på hörlurarna i i extrema fall och "dränka" rösterna med hög musik för att på så sätt bli av med dem och kunna somna! Jag kan sova en hel natt med musik på hög volym med dem på mig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum