undrar..

  • crapcrappidycrap
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #6360 av crapcrappidycrap
undrar.. skapades av crapcrappidycrap
..hur stor risken är att paranoia leder till schizofreni ? Jag hallucinerar inte men har vanföreställningar mer eller mindre konstant. Nån som vet?
Mer
19 år 4 månader sedan #6365 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet undrar..
Jag tycker att det låter som du kanske har vanföreställningssyndrom, där vanföreställningarna skall ha pågått längre än 1 månad. Jag har aldrig läst om att någon haft det innan de fick schizofreni, men kanske kan det hända. Här kan du läsa mer om vanföreställningssyndrom:

Vanföreställningssyndrom eller paranoid psykos innebär att personen känner sig förföljd utan att det överensstämmer med verkligheten.

Den paranoida psykosen debuterar ofta senare än andra psykossjukdomar. Som regel drabbas man i 30- 40-årsåldern. Man kan också få de första symtomen först i pensionsåldern.

En närstående anhörig eller vän kan dras in i den sjukes paranoida nät och börja tro på vanföreställningarna. Antingen känner sig den drabbade motarbetad av hela sin omgivning eller så är vanföreställningarna starkt fokuserad till en viss miljö. t.ex. en arbetsplats. Mycket allvarliga fall av svartsjuka hör till denna sjukdom.

Antipsykotiska läkemedel fungerar bra mot den paranoida psykosen även om det kan vara mycket svårt att få den drabbade att medverka till behandlingen.

www.uas.se/templates/page____4065.aspx
  • crapcrappidycrap
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #6403 av crapcrappidycrap
Svar från crapcrappidycrap i ämnet undrar..
tack för svaret. Jo längre än en månad har det definitivt varit..snarare 6-7 år. Jag har inte riktigt förstått det här med psykoser, var går gränsen? Jag hör och ser som sagt inget, och har det "vanliga" att jag känner mig övervakad av kameror etc och tolkar allt som tecken osv, men oxå känner jag att spöken eller vad man nu ska kalla dom för, finns omkring mig överallt. Känslan är så stark och verklig för mig att jag kan prata med "dom". =/ Vet inte om du förstår vad jag menar...dom finns inte, syns inte, men finns där. Nu när jag skriver detta så "vet" jag att nån hacker ser vad jag skriver. Vet inte riktigt vad min fråga är, men skulle gärna vilja veta vad som räknas som psykos och inte.
Mer
19 år 4 månader sedan #6412 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet undrar..
Jag tycker det verkar som du kanske kan ha någon slags vanföreställning. Det bästa är nog att kolla upp det hela med en psykiatriker. Det är bara ringa och prata med en psykiatrimottagning och höra om de tycker att du skall prata med en psykiatriker om det. Det är inte omöjligt att besvären kan lindras om du får en diagnos och behandling för besvären.

Förutom vanföreställningssyndrom finns det paranoid personlighetsstörning. Det kan vara svårt ibland med gränsdragningen mellan dessa två diagnoser.