Inga hörsel /röst-hallucinationer

Mer
19 år 4 månader sedan #6442 av mang3
Jag har aldrig hört eller sett något som inte finns(i nyktert tillstånd). När jag blir sjuk känner jag saker i min kropp. Djur som lever och äter upp mig inifrån. Finns det andra som har samma besvär, eller är det väldigt ovanligt? Diskussionerna här på viska.se handlar oftast om hörsel- och syn-hallisar, men sällan om andra vanföreställningar. Det vore intressant att höra från någon som har samma typ av besvär som mig.
Mer
19 år 4 månader sedan #6470 av Isa-Alise
Mer
19 år 4 månader sedan #6471 av Admin1
Ungefär 20 % av de med schizofreni saknar hörsel- eller synhallucinationer och den vanligaste och typiska hallucinationen är hörselhallisar. I boken "Surviving schizophrenia" nämner Dr Torrey att han har haft en patient som kände att insekter krälade i kroppen. Det borde innebära att det inte är så vanligt för Dr Torrey har nog 30-40 års erfarenhet av patienter med schizofreni.

En biverkan av antipsykotika är akatisi eller myrkrypningar. Jag vet inte om det kan förväxlas med det som du har upplevt. Men det borde finnas folk här som upplevt själva akatisi och kan berätta hur det känns. Det finns rapporter om att akatisi kan orsakas av järnbrist. Så det kan vara bra för dig att kolla blodvärdet på en vårdcentral.
Mer
19 år 4 månader sedan #6472 av Isa-Alise
Mer
19 år 4 månader sedan #6663 av mang3
Admin1,

Tack för svar, men järnbrist som orsak har de nog uteslutit när de spärrar in en på en piva-avdelning och pumpar skinkan full med haldol. Då kan man även utesluta haldolen som orsak eftersom de gav mig det för att slippa krypningarna. Läkare som jag har talat med har misstänkt ett långvarit kokain-missbruk, då det ofta förknippas med samma obehag som jag upplever, men de misstankarna stämmer inte.