röster och bilder

Mer
19 år 4 månader sedan #6580 av sussi14
jag har hört röster som bett mej hoppa ut från balkongen, att jag inte betyder nåt, en nolla.
Har sett fladdrande saker som senast igår som jag duckade för.
varför blir det så?
har risperdal och zoloft mot det just nu.
Mer
19 år 4 månader sedan #6584 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet röster och bilder
Hallucinationer kan förekomma vid psykoser, men också faktiskt även vid andra sjukdomar som drabbar hjärnan. Det vanligaste är hörselhallucinationer, men synhallucinationer kan också förekomma. Vid psykoser så kan hallisarna utlösas av stress som kan vara för mycket eller för lite stimulans. Det gäller som att vara lagomt aktiv för att undvika dem.

Hörselhallucinationer kan motverkas av antipsykotika som Risperdal, men man kan också pröva när man får besvär att lyssna på radio, titta på TV, samtala med någon. Att nynna Mmmmm kan också minska besvären.

Det är viktigt att vara medveten om att det är hallisar och t.ex. inte lyda uppmaningar från röster. Det är också viktigt att vara ärlig mot läkare och psykologer och berätta vad man upplever så att de kan hjälpa en med de problem man har.
Mer
19 år 4 månader sedan #6587 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet röster och bilder
Hej Sussi14!

Jag hade mycket röster som ville att jag skulle skada mig själv när jag var yngre.... numera är mina inte hotfulla... bara besvärande...

Rösterna i sig är inte farliga.... men det är viktigt att söka hjälp om man får impulser att göra det som rösterna säger.... om man höjer neuroleptikan kan det minska, om inte det hjälper kanske man behöver skydd på en vårdavdelning ett tag tills det lugnat ned sig.... det finns terapier som kan hjälpa en att förstå sig själv bättre och självhjälpsgrupper där man kan lära sig att hantera sina röster.... i Stockholm finns Rösträtt som du kan få information om genom RSMH:

<!-- w --> www.rsmh.se <!-- w -->

Det händer att man kan få hallucinationer även vid andra diagnoser som vid borderline vid stress, missbruk, och vid påfrestningar i livet.... dessutom kan psykoser förekomma samtidigt med dessa.

Röster kan vara budskap till sig själv om sig själv.... de kan bero på dåligt självförtroende, olösta konflikter och dyligt...