Min diktsamling

Mer
16 år 2 månader sedan #107242 av Abzu
Min diktsamling skapades av Abzu
Hej viskare!

Jag kommer inom en snar framtid att släppa min diktsamling via Vulkan.se förmodligen. Det är en publiceringstjänst där man kan ge ut böcker själv på sk. "print on demand", dvs upplagan görs i mån av köpare.
Diktsamlingen kommer att fokusera på psykisk sjukdom, hur man kan känna och tänka när man är sjuk. De flesta av dikterna i samlingen är några år gamla med det finns också några nya.

Meningen med att släppa denna samling, är att det skall vara en diktsamling FÖR personer med psykisk ohälsa, något som dessa personer kanske kan känna igen sig i. Visst, det är tunga dikter som kan vara jobbiga att läsa, men vi vet ju alla att när man mår dåligt känner man ofta ett behov att känna igen sig i någon annans situation - för att inte känna sig så ensam.
Ensamhet är ju väldigt vanligt när man mår psykiskt dåligt.
När jag insjuknade kände jag mig väldigt ensam, men så hittade jag Viska och då var ensamheten inte lika överväldigande.

ett kort smakprov:

Hallucination

sakta sakta
går en tvestjärt över bordet

jag är inte rädd för småkryp
jag är rädd för att de inte finns
Mer
16 år 2 månader sedan #107262 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min diktsamling
Låter väldigt spännande. Eftersom du har varit medlem sedan starten och också aktiv här kan du få en gratisannons på sajten i form av en banner på 100x500 pixlar. Tror du att du kan göra en banner om diktsamlingen? Om man klickar på bannern så kommer man till sajten, där man kan beställa din diktsamling. Du kan också logga in på ett speciellt ställe på sajten och se hur många som har klickat på annonsen.
Mer
16 år 2 månader sedan #107263 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Min diktsamling
Det låter jättebra! Vore ju väldigt snällt att få ha en banner på Viska - den sajt som har varit ett så bra stöd för mig.
Diktsamlingen kommer förmodligen vara färdig och upplagd på Vulkan.se inom någon månad. Så kan jag försöka göra en banner baserad på omslaget, som jag skapat själv.
Har faktiskt tänkt nämna Viska i min lilla "tack-skrift" på försättsblandet, jag hoppas att det är ok.
Mer
16 år 2 månader sedan #107396 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min diktsamling
Bussigt att du omnämner sajten i boken! Mycket hedrande. Har du funderat över namnet på diktsamlingen? Tänker du nämna psykisk sjukdom i titeln? Kanske det vore bra att sticka ut där för att väcka intresse?
Mer
16 år 2 månader sedan #107399 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Min diktsamling
Titlen kommer att bli "Kontrollerad Galenskap - dikter om psykisk sjukdom".

Även om jag ganska många IRL-vänner nu för tiden, så hade jag inte det när jag insjuknade och då blev Viska väldigt viktigt för mig, dels för gemenskap och dels för kunskap.

Provgjorde ett par banners i natt när jag inte kunda sova, men det blev så där hehe. Men en vän har sagt att han kan hjälpa mig om det behövs.
Mer
16 år 2 månader sedan #107484 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min diktsamling
Bra att du tar upp galenskap i titeln. Det är viktigt att fånga intresset hos folk redan i titeln. Det jag undrar över i titeln är Kontrollerad. Jag tyckte först att det kändes fel, men samtidigt blir det bättre när man läst titeln några gånger.

En gång gick jag på en konstutställning med en konstnär, som hade schizofreni. Sådan konst hade ett speciellt namn, där alltså konsten var påverkad av sjukdomen. Kanske man kunde använda något liknande i ditt fall och kalla det för konstbeteckningen + poesi. Detta för att locka poesiintresserade läsare specifikt, som kanske aldrig läst den typen av poesi.
Strindberg hade väl en period psykotiska besvär och beskrev detta i ett brev, som Jag känner mig som en prest ut i helvetet.