Den stora tråden om hård musik

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan #1261336 av Fantasio
Jag lyssnar på den bästa skiva Kiss släppte, liveskivan "Alive" från '75. Jag hörde att de fuskade, det är inte inspelat live rakt av, ett uppträdande som spelades in i sin helhet. Men det funkar ju, riktigt riviga versioner av musik från gruppens tre första album. Kiss sålde sin själ och hoppade på discovågen. Sedan blev heavy metal populärt och då växlade de om och blev hårdare igen. Men att de gjort en massa bra låtar kan ingen ta ifrån dem.
Mer
3 år 10 månader sedan #1261373 av Richard
Jag är inte så glad i "growling", men jag gillar t.ex. Rammstein.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 10 månader sedan #1261477 av Fantasio
Det finns ett band som ska vara så hårda att det bara blir fjantigt; Deicide (stavning?) heter de.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1263939 av Fantasio
Den bästa hårdrocklåten någonsin (som jag för stunden anser vara bäst) är "At war with Satan" med Venom. Hela förstasidan på LP:n tas upp av denna låt. Nyskapande och modigt och ack så bra. Notera att det står att den släpptes 1983 på svenska Wikipedia, men det korrekta 1984 på engelska och Venom's hemsida.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1285412 av Fantasio

Skivan denna är med på köpte jag. Jag hade den som vinyl, nu har jag den på CD.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1287608 av Fantasio
Jag har köpt en skiva på CD som jag hade som vinyl, "The return of darkness and evil" heter den. Bandet heter Bathory. Funderar på att köpa deras tredje,
"Under the Sign of the Black Mark". Den första vill jag också ha. Jag fick låna alla deras skivor av en kompis, men det var en hel del år sedan.