Tråden om musikanläggningar

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 4 dagar sedan #734201 av Cosmos
Musik är min förutsättning för att kunna vistas i det här livet. Förutom att jag själv producerar musik så LYSSNAR jag på musik. I massor. Tror inte jag är ensam om detta här.

Men det räcker inte bara med vilken microstereo som helst. Dessa är en förolämpning mot all musik, t o m dansband.

Nej, jag vill lyssna på mina Depech, Aimee Mann, Stevie Wonder, Pink Floyd, Bowie, John Miles, City Boy och Beatles i en riktig musikanläggning med rejäl kräm. Högtalarna är kungen i anläggningen. Den ska kunna spela upp ALLT: Vinyl, kassettband, Super Audio, USB, Bluetooth, plus de grundläggande funktionerna.

Så därför har jag följande:

- Högtalare: Celestrion 120 W
- Förstärkare: Pioneer A-30 med ingångar för phono, aux och recorder. Plus network där man via Bluetooth streamer musik från datorn eller mobilen; t ex Spotify.
- Sony kombinerad Super Audio och vanliga CD
- Pioneer duokassettdäck, flaggskepp från 80-talet.
- Denon vinylspelare, automatisk
- Andersson, Bluetooth-mottagare

[attachment=2:3da4nexg]<!-- ia2 -->hötalare.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:3da4nexg]

[attachment=1:3da4nexg]<!-- ia1 -->förstärkare.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:3da4nexg]

[attachment=0:3da4nexg]<!-- ia0 -->bluetooth.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3da4nexg]
Bilagor:
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
9 år 4 dagar sedan #734209 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Tråden om musikanläggningar
Feta grejer du har, Cosmos! :)
Jag använder ju bara Spotify när jag lyssnar på musik... i hörlurar (ett par vita Beats Solo by Dr. Dre)
Mer
9 år 4 dagar sedan #734216 av Utomjordingen
Jag tycker att Bluetooth högtalare (som kostade runt 2500 kronor för några år sedan) räcker – räckvidd runt hela mitt hem. Ser ingen mening att ha en extrem dyr anläggning för jag har grannar och min kvinna att ta hänsyn till. Vill jag ha högre musik så tar jag på mig Bluetooth hörlurar.

Sen har jag Internet radio. Vill ha en ny för min har inte Bluetooth (utan nätverkskabel) och har man det så slipper man en sladd till.

Jag fundera på en portable högtalare med Bluetooth framöver = man laddar högtalare så slipper man flera sladdar som skräpar.

Sen har jag tänkt men det har aldrig blivit av att jag ”slänger” alla mina CD och DVD - skivor – för det är bara onödigt att ha och som bara ligger och dammar. All musik, filmer och program finns på hårddisk och Internet!

Sen har jag nog köpt min sista DVD-spelare - den ska jag också slänga, för det räcker med en HDMI - sladd för att se på filmer. Funderar även på en trådlös HDMI så slipper man en sladd till.