Hemmastudio - att spela in och skapa  egen musik

Mer
3 år 2 månader sedan #1312446 av Vittrad
Jag vill börja spela in min musik med bättre grejer än mobilen, som jag använder mig av idag. Tanken är att spela in akustisk gitarr och sång. Jag har kikat på mikrofoner, ljudkort,  programvaror m.m. men det hela är en enda stor pryldjungel av överväldigande proportioner. Så jag tänkte att vi här kan utbyta tips och idéer kring  musikproduktion i hemmet.

Var börjar man? Har läst en del guider och kollat Youtube-klipp för att bilda mig ett hum om vad jag behöver för utrustning till ändamålet. Men det kan även vara nyttigt att bolla lite med personer med mer erfarenhet av ämnet.

Jag vet att vi har några musiker här på forumet. Vad använder ni för utrustning till att spela in och skapa musik?
Mer
3 år 2 månader sedan #1312479 av zoegas
Jag använder Guitar Rig. Det kan bli problem med fördörjning med ljudet beroende på ljudkortet. De inbygda korten i datorer håller hög kvalité, men jag har ett soundblaster Z. Den har dedikerad processor i.


Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 2 månader sedan #1312508 av Admin1
Höll inte Utomjordingen på med att göra musik?
Mer
3 år 2 månader sedan #1312596 av Vittrad
Admin1, jo det gjorde han. Minns dock inte vilket program han använde. 

Guitar rig ser skoj ut, z. 

Jag är sugen på att börja med Cubase. Tidigare har jag skapat musik i fruityloops  men känner för att prova någonting nytt.

Sedan funderar jag på det här med mikrofon. Har kikat på en stormembrans kondensatormikrofon vid namn  Røde NT1-A för sång och akustisk gitarr. Den verkar ha fått bra reviews och är inte så fasligt dyr heller. Vad tror ni om att använda den tillsammans med en Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen
Mer
3 år 2 månader sedan #1312597 av björk
Vittrad märk väl helst skall du ha Samsung för detta.
Dem snärjer o tar profit från varandra med monopol 
o karteller.... Jag har förvisso en korg Digital porta.
som jag ju är stolt för 
Mer
3 år 2 månader sedan #1312600 av zoegas
Cubase har funnits i 100 år. Jag har för mig att Utomjordingen använde det.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻