Hemmastudio - att spela in och skapa  egen musik

Mer
3 år 3 månader sedan #1312601 av Cosmos
Jag har inga märkvärdiga prylar bara ett ljudkort M-audio och en helt vanlig sångmic Sennheisar. Brukar spela in för att det är roligt att sedan lägga på gitarrer, trummor, piano (har ett), bas, stråkar, synthar mm. Det hela bygger en ljudvägg mot jag sedan först lägger mina stämmor på för att sedan avsluta med melodistämman. Programmet jag använder heter Mixcraft, är enkelt att hantera och har tusentals instrument, arpeggior, loopar och färdiga ljudväggar där man bara spelar ackorden direkt på tangentbordet. Fordrar en del träning för att det ska låta bra.Men visst, det skulle vara kul att ha ett bättre ljudkort och en riktig inspelningsmikrofon men jag har inget mål med mina inspelningar, de är bara på kul. Fast jag har gjort några studieinspelningar också, det är roligt och låter förvånansvärt bra nu också.

Men jag har tröttnat lite på att sitta hemma och dona. Det är bäst att spela live, då använder jag mina Sennheisar och pluggar in Ibanezen.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312725 av Admin1
Har dina uppträdanden minskat under coronan, Cosmos? Cosmos är väl musikproffset på sajten, som uppträder. En som spelade in musikvideos var rabbit, men han är död sedan länge.
Mer
3 år 3 månader sedan #1312731 av krokus
För ca 17 år sedan lekte jag med nåt musikprogram på mac, under min praktik i gymnasiet. Minns inte vad det hette. Däremot minns jag att det var roligt att pitcha upp låtarna. Imperiet lät helt plötsligt som Per Gessle. Sedan kunde man även lägga till ljud. Eller varför inte spela ljud baklänges? Lärde jag mig nåt? Vettefan. 
Mer
3 år 3 månader sedan #1312755 av björk
Vittrad ---
jag kånkade på ca 3 ikea kassar med musik El.
Då huset ar fritt. Hen var inte et dugg intresserad och de formade
min bild till honom. Det var liksom mys till MAX X 1000 iomed de rummet då.
Och min digital porta med manual. Hen gav inte en nickel för de...
Mer
3 år 3 månader sedan #1313043 av Richard
En bra mikrofon är ju ett måste o ett isolerat rum är bra. På datorn finns det många program i Linux o nästan alla är gratis.

Akta bara så att du inte blir en studiobandit bara...