Latuda

Mer
5 år 3 månader sedan #1122137 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Latuda
Skulle gärna vilja se hur Zyprexa fungerar på friska personer. Jag har ökat i vikt fast jag inte upplever att jag äter mer. Ämnesomsättningen? :(
Mer
5 år 3 månader sedan #1122155 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Latuda
Min läkare ska jobba med att utbilda nya läkare. Sannolikt får jag inte ha honom kvar! :(
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1122162 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Latuda
Mitt tips är försök hitta alternativ till zyprexan.

cecilia76 skrev: Skulle gärna vilja se hur Zyprexa fungerar på friska personer. Jag har ökat i vikt fast jag inte upplever att jag äter mer. Ämnesomsättningen? :(

Inget vet än varför. Antagligen många faktorer som spelar in. Vissa menar att insulinkänsligheten blir sämre och därför producerar kroppen mer insulin som leder till högre fettlagring. Därför skriver vissa läkare ut metformin till personer med viktproblem pga antipsykotika. Men det finns sannolikt fler andra orsaker, annars hade man nog löst problemet redan.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122164 av cecilia76
Svar från cecilia76 i ämnet Latuda
Vilket alternativ skulle vara bra till att byta ut Zyprexa☺?
Mer
5 år 3 månader sedan #1122166 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Latuda

cecilia76 skrev: Vilket alternativ skulle vara bra till att byta ut Zyprexa☺?


Bra fråga. Zyprexa är ju en medicin som har god effekt. Admin brukar nämna Solian. Annars finns typiska antipsykotika som Trilafon. Frågan är hur stark effekt man behöver. Många tycks gilla Abilify, men inte jag själv.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 3 månader sedan #1122168 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Latuda
Tanken var att jag skulle byta Zyprexa till Latuda, men OM läkaren inte ska ha patienter längre, så lär det ju inte bli så. Tror inte Psyk vill lägga energi på det, när jag inte är psykotisk. Jag skulle ha fått Latuda med motsvarande 15mg i dos.