Mår bra!

Mer
15 år 9 månader sedan #129649 av Inwatto
Mår bra! skapades av Inwatto
Måendet kan växla men jag har faktiskt mått bra de senaste tre åren då jag medicinerat med Abilify och varit lagom aktiv. Det känns skönt att inte behöva vara rädd för att bli sjuk igen. Ångestfri (bara lite vardagsångest ibland) och lite olyckliga känslor som kan komma då jag har för lite att göra. Jag börjar uppskatta att vara ensam istället för att förfasas över hur jag har det.

Nu står jag inför att sluta med Abilify. Jag blir tröttare och tröttare och darrigare och darrigare med tiden och gissar att det kan vara för lite dopamin i hjärnan. Alltså skulle jag kunna må bättre om jag slutade med antipsykotikan. Det är en gissning. Och enda sättet att ta reda på om det stämmer är att göra en längre paus i medicineringen.

På nätterna drömmer jag drömmar med något slags tema. Har på sistone kommit på att det är frågeställningar från min tid som psykotisk som avhandlas i drömmen. Fastän jag inte tänker på sånt när jag är vaken så finns det i hjärnan fortfarande fastän det är tre år sedan jag var akut sjuk. Märkligt. Hoppas inte dessa frågor kommer att få mig på fall igen.

Det handlar bland annat om märken i kläder och deras eventuella påverkan på personen som bär dom. Alla kläder vi köper färdiga är ju märkta. Det går [u:3ajm94du]inte[/u:3ajm94du] att bli av med märket genom att klippa bort det, då blir man om möjligt än mer påverkad (har mina experiment visat mig). Ja, ja, jag tycker inte idag att det spelar nån roll vad man har för märken, huvudsaken man är hel och ren. Konstigt att en sån detalj kan fastna så. Det verkar som om hjärnan inte tycker om oavslutade frågor utan vill hitta en lösning på allt.

Vill inte mata min grubblande hjärna med omöjligheter som "hur låter det när man klappar med en hand". Då blir jag bara sjuk av överansträngning. Min hjärna vill tydligen inte släppa frågor förrän en lösning vaskats fram. Har på sistone lärt mig att grunna på ett problem istället för att grubbla. Alltså att tänka lite och sedan släppa problemet om ingen lösning kommer fram. Det mår jag bra av att göra.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 9 månader sedan #129652 av Geta
Svar från Geta i ämnet Mår bra!
Är det inte typiskt när man är psykosbenägen att
tänka på omöjliga frågor.
När min schizofreni debuterade, så började jag tänka
på självklara saker, som varför ser ett bord ut som
det gör och varför inte annorlunda.
Inget var självklart. Tillvaron löste upp sig.
Jag försökte hålla fast mig i vissa färger som gav
någon sorts stadga.
Schizofrena är nog buddhister från tidig ålder.
Mer
15 år 9 månader sedan #129654 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Mår bra!

Geta skrev: ...
Schizofrena är nog buddhister från tidig ålder.

Även kristendomen har sina omöjligheter att grubbla sig fördärvad på. Se bara på Uppenbarelseboken i Bibeln. Hur omöjlig är inte den att förstå?

Jag kände mig frestad för en kort tid sedan att försöka prata med Buddha. Men, mina röster tyckte att jag skulle avstå från det. "Du märker inte förrän det är försent vad det är för fel på hans påståenden" var budskapet. Jag är tydligen för dum för att prata med Buddha. Jag får hålla mig till Kristendomen och dess evangelium. Det mår jag bäst av.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 9 månader sedan #129752 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mår bra!
Bra att du mått bra de senaste 3 åren, men jag undrar om det är klokt att sluta med Abilify för det verkar ju som om du fortfarande har vissa symptom, som röster. I alla fall tycker jag inte att du skall sluta på egenhand utan bara göra det på uppmaning av din läkare. Du kan ju diskutera saken med honom innan.

Trötthet och darrighet kan ha många orsaker. Abilify har också dopaminstimulerande effekt till skillnad från andra antipsykotika. Kanske din dos av Abilify behöver justeras så att du får rätt dopaminstimulering av det?

Det är jobbigt att få återfall i psykos och det tar på krafterna att återhämta sig. Man kan också få problem med depression och närminne mm efteråt.
Mer
15 år 9 månader sedan #129763 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Mår bra!
Jag ska diskutera utsättning av Abilify med en ST-läkare imorgon så vi är överens om tagen. Har ju gått i KBT-liknande terapi i över ett halvår så jag tror mig om att ha verktyg att klara det som kommer vid en längre paus i medicineringen.

Visst hör jag röster; goda röster som bara lägger sig i mina göromål om jag är ensam och har tid att prata med dom. De verkar inte gå att medicinera bort - är nog kluven i olika delpersonligheter som fungerar som olika roller. Då och då har en delpersonlighet "försvunnit" vilket jag tolkar som att rösterna kanske kan integreras med mig. Tror inte jag behöver vänta på att full integrering sker innan jag slutar med antipsykotika. Rösterna är jag inte rädd för.

Då är jag mer fundersam över att jag kanske har rester av min senaste psykos kvar i mitt undermedvetna och att det ska blomma ut igen om jag öppnar för det genom medicinutsättning. Där kan jag inte veta hur jag ska göra för jag antar att sådana rester kan ligga kvar i minst 10 år i minnet. Alltså inget skäl att vänta i två år till så att det gått 5 år sedan jag senast var sjuk. Resterna finns där hur länge än jag väntar. Ska väl kunna ta hand om det som dyker upp.

Jag går i stödsamtal en gång i veckan och de är beredda att säga till mig om de tycker jag ska börja medicinera igen, det har de sagt. Nu är det ju inte dom som har det medicinska ansvaret utan läkaren så jag har vackert väntat tills nu på hur jag ska göra. För jag vill inte höra en gång till att "det var ditt fel du blev sjuk eftersom du slutade med medicinen" eller "du behöver nog något som stabiliserar dig". Abilify har varit den bästa medicinen hittills - jag har mått bra. Nu återstår att se om jag kan fortsätta att må bra utan. Det borde gå, annars skulle jag inte vilja pröva.

Tror på att psykoser kan läka om man inte konserverar dom för mycket med mediciner och jobbar aktivt med att ta bort vanföreställningar och andra förvridna uppfattningar, vilket jag har gjort.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 9 månader sedan #129772 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Mår bra!
bra att du mår bra...