Nu har jag haft Abilify i 20 dagar... så är det nu...

Mer
19 år 2 månader sedan #9295 av Isa-Alise
Nu har jag haft Abilify i 20 dagar.... Dosen är nu 10 mg....

Några dagara mitt i perioden minskade jag till 5 mg, men ökade till 10 mg igen, då effekten ej var tillräcklig på 5 mg.... Jag hade 10 mg i 8 dagar, 5 mg i 4 dagar, och sen 10 mg i 8 dagar igen....

Rösterna är nästan helt borta, jag har bara lite rösthallucinationer kvar.... Paranoian är avsevärt mindre, men en del paranoia finns fortfarande kvar....

Borde nog egentligen pröva med 15 mg men är rädd för ökad rastlöshet....

Rastlöshet eller akatesi är den enda lite besvärande biverkan som jag upplever just nu.... I början blev jag trög i magen, men det gick över på någon vecka....

Jag ska fortsätta med 10 mg tills i några veckor till för att se om paranoian minskar.... Sen kanske dosen höjs eller sänks lite igen....

Jag önskar att delbara 5 mg tabletter blev tillgängliga för Abilify.... Då kunde jag höja till 12,5 mg om paranoian inte ger sig, eller sänka till 7,5 mg om rastlösheten blir för besvärande i längden.... Att förändra hela 5 mg kan vara ett för stort steg, möjlighet att göra mindre dosjusteringar tycker jag skulle vara bra.....

Tycker ändå att det går bra. Jag är rätt stresskänslig just nu, och det är skönt med vilan på avdelningen också.....

Hoppas att det är bra med alla er andra här på Viska också!!! :D :D :D :D
Mer
19 år 2 månader sedan #9313 av Isa-Alise
Har också gått upp 3 kg i vikt de senste veckorna... men det var välbehövligt... hade tappat 22 kg sen jag slutade med Risperdal... vägde bara 46 kg... nu är vikten rätt lagom... undrar om jag kan hålla den...

Vad har ni för erfarenheter av viktuppgång / nedgång på Abilify?
Mer
19 år 2 månader sedan #9323 av Admin1
Apoteken säljer en tablettdelare i plast, som kan användas för att dela tabletter, som saknar mittskåra. Min mamma har köpt en sådan och jag tror den kostade ungefär 50 kr.

Abilify ger liten viktuppgång jämfört med Leponex och Zyprexa, men ändå lite mer än Zeldox, som ger praktiskt taget ingen viktuppgång alls i genomsnitt.
Mer
19 år 1 månad sedan #9385 av Isa-Alise
Nu börjar jag känna mig någolunda stabilt igen... i tre dagar har jag varit nästan helt fri från röster och haft minimalt med nojor... hoppas kunna fortsätta ha det så här pass bra... tror att förbättring beror på att jag nu haft 10 mg Abilify i mer än en vecka, att 5 mg var för låg dos....

Rastlösheten är irriterande, men hoppas att den ska minska med ökad aktivitet.... tänker inte minska dosen just nu... vill bli helt stabil först... och sen bara minska om rastlösheten är för besvärande... den är ändå ett mindre problem än nojorna...

Tänker börja göra lite små vardagliga saker... måla lite bilder... sköta tvätt och hemmet lite... sy lite kanske... för att inte bara vanka av och an i korridoren... hoppas flytta till en mer öppen avdelning snart... förutsatt att medicininställningen är klar...

Hela min medicin insättning finns dokumenterad i min dagbok här på Viska...
Mer
19 år 1 månad sedan #9392 av Admin1
Jag har läst att akatisi eller rastlöshet kan vara en biverkan av Abilify. Det verkar vara en del som drabbas av det. Hoppas att det går över.
Mer
19 år 1 månad sedan #9446 av Isa-Alise
Rastlösheten är besvärande, men jag börjar lära mig hantera den. Promenader hjälper. Att göra saker hjälper. Att motionera hjälper... jag har börjat cykla lite på träningscykel, och det får bort rastlösheten en stund.

Jag tror inte att jag kommer att sluta med Abilify pga rastlösheten. Jag kommer att få kämpa med mig själv en del för att kunna behålla medicinen, men jag mår så mycket bättre med den. Rastlösheten inte är alls jämförbar med det lidande som paranioan ger när den är som värst.

Jag uppskattar att vara lite mer förankrad i verkligheten. Det känns bra.

:D :D :D