Slutat med Risperdal & har övergått till Clozapine.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #169902 av
Har slutat med den medicinen och har nu helt och hållet gått över till Clozapine, dosen jag tar är 250mg den ska höjas till 550mg.
Det känns skönt att slippa Risperdal eftersom den inte gav någon gynnsam effekt utan bara biverkningar.

Lite frågor till er Viskare som använder Clozapine:
Hur vanligt är det att man går upp i vikt av Clozapine?
Varför dreglar man mycket på nätterna?
Vad ska man tänka på om man t. ex drabbas av vinterkräksjukan eller någon annan influensa liknande sjukdom?
Bör man kontakta vårdcentralen för att ta blodprov om man drabbas av ovanstående?
Tar ni faste blodvärden 1 gång/månad?

Det var väl allt jag kom på just nu.
Kanske kommer fler frågor, vem vet.

Mvh Insomnia011
Mer
15 år 3 månader sedan #169917 av mopa
Jag tar 500mg leponex på kvällen, vet inte varför man dregglar på natten.
Jag har inte gått upp så mycke i vikt.
Om du får vinterkräksjukan är väl problemet att kroppen inte tar upp medicinen,
Blodprov tas varje månad, bara ett rör.
Får du förkylningsymtom bör du tala om det, blodprov tas ibland.
Fasteprov tar jag en gång om året.
Till sist så är det en bra medicin
Mer
15 år 3 månader sedan #169923 av Fantasio
Bli man sjuk har jag hört att man ska ta extra blodprov, förutom de månatliga. Jag har stått på Leponex ett tag nu, hade Risperdal o R Consta innan. Jag kan nästan lova dig Insomnia 011 att du kommer att må bättre av Leponex/Claxapine. Håller tummarna för dig.
Mer
15 år 3 månader sedan #170135 av Admin1
Clozapine ger bäst effekt av alla antipsykotika och ungefär 30 % bättre effekt än Risperdal i genomsnitt. De som inte får effekt av andra preparat får ofta effekt av Clozapine.

Viktökningen av Clozapine är ungefär dubbelt så stor, som för Risperdal. Den brukar vara störst de 4-6 första veckorna. Det kan vara bra att få råd om diet och motion av dietist för att dämpa viktökningen. Det är bra att väga sig regelbundet för att ha koll på ev viktökningg.

Jag har läst att om man använder Clozapine/Leponex är det bra att vaccinera sig mot influenza, så att man slipper infektion och därmed blodprovstagning.