Byte av Zyprexa till Invega

Mer
14 år 3 månader sedan #258761 av igelkotten82
Hej.

Jag skrev här tidigare angående vilken medicin som vore lämplig för mig.

Jag byter idag till Invega.

Om det är någon som bytt från Zyprexa (eller Leponex eller Seroquel) till Invega eller Risperdal (helst Invega) skulle jag vilja fråga:

1. Har du gått ned i vikt? (Ungefär hur mycket.)

2. Är det skillnad på den sederande effekten? (Ungefär hur mycket).

3. Hurdan är den antipsykotiska effekten? (Gällande paranoia och vanföreställningar/dämpande effekt).

4. Har sexlivet påverkats? (Hur mycket?)

5. Övrigt värt att tillägga?

Mvh
Douleur
Mer
14 år 3 månader sedan #258926 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byte av Zyprexa till Invega
Invega har bara hälften av Zyprexas viktuppgång, så du har möjlighet att gå ner i vikt.

Invega har mindre sedering än Zyprexa och uppstår främst under första veckan, men avtar sedan.

Invega och Zyprexa har nog likvärdig antipsykotisk effekt.

Invega har mycket större risk att påverka sexlivet än Zyprexa.

Zyprexan har dock fler antikolinerga biverkningar än Invega. Invega kanske kan förbättra minnet något jämfört med Zyprexa.
Mer
14 år 3 månader sedan #258941 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Byte av Zyprexa till Invega
Jag har bytt till Invega från risperdal för en 4 veckor sedan och är bara postiv till det hela. Jag känner mig lugnare på något sätt. Men jag har fått en depression och jag tror inte det har med medicinbytet att göra, men jag vet inte.
Mer
14 år 3 månader sedan #259016 av igelkotten82
Jag känner igen det där lugnet du beskriver, och jag har bara ätit Invega i två dagar och alltså inte ännu erhållit fullständiga plasmakoncentrationer. Det är inte sedering; det är mer likt bensodiazepinlugn/neuroleptikasedering.

Hade sex idag, svårare att upprätthålla erektion och spasmer vid utlösning, får se hur det blir med den saken när jag går upp i 6 mg.

Minskar till 2.5 mg Zyprexa på måndag, det ska bli intressant att se om jag går ner i vikt eftersom jag motionerar regelbundet (omöjligt på zyprexa).

Om det förbättrar minnet blir jag själaglad, det är flera som klagar på att mitt minne är som en 90-årings.

Jag hoppas verkligen på att detta speciella lugn som helt klart kan tävla mot min fruktansvärda ångest håller i sig.

Tack för alla upplysningar förresten; fler som provat Invega; fyll på med erfarenheter. :D

Förresten, kommer huvudvärken som enligt FASS är en mycket vanlig biverkning att hålla i sig eller är den övergående? Bamyl fungerar men jag vill inte dra på mig magsår i långa loppet.
Mer
14 år 3 månader sedan #259085 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byte av Zyprexa till Invega
Invega huvudvärken beror på dosen. Om dosen sänks kan huvudvärken försvinna. Jag har inte hittat några uppgifter om att huvudvärken går över med tiden. Ungefär 10-15 % får huvudvärk.
Mer
14 år 3 månader sedan #259224 av igelkotten82
Admin1,

Jag hade huvudvärk hela dagen och natten till idag, och jag är säker på att den var läkemedelsutlöst, men idag har jag varit som vanligt fast piggare.

Eventuellt kan huvudvärken uppträda initialt, eller vid doshöjning, jag har sökt runt på forum och google men inte hittat något som tyder på en bestående huvudvärk, vilket kan indikera att den inte uppträder långsiktigt eller permanent.

Onekligen så är detta ingalunda visst då huvudvärk i de flesta sammanhang är högst individuellt, måhända även för olika INVEGA-patienter.