Abilify

Mer
19 år 10 månader sedan #1556 av silverseven
Abilify skapades av silverseven
Jag undrar om ngn har provat den nya medicinen Abilify ännu?

Min dr har frågat om jag vill prova den, man kan visst få den på dispens.
Jag är dock skeptisk då jag tycker att Haldol som jag har nu fungerar bättre än något annat neuroleptika jag provat.

Hur som helst, det vore kul att höra om ngn provat.
Mer
19 år 10 månader sedan #1560 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify
Välkommen!

Abilify har funnits i USA i 1 1/2 år nu och en hel del har prövat det där. Jag läste en intervju med en man som hade haft Haldol väldigt länge och hans läkare tyckte att risken för tardiv dyskinesi började bli för stor. Han fick Abilify istället, men han tyckte sig inte märka någon skillnad mellan preparaten.

Abilify verkar på ett lite annorlunda sätt genom att det är en dopaminstabiliserare och även serotoninstabiliserare. Fördelen som det skulle ha är att det teoretiskt borde ge effekt på negativa symptom och mindre biverkningar, men det är ännu inte bevisat bättre än de andra preparaten.

Cochrane som utvärderar läkemedel strikt vetenskapligt skriver:
Abilify kan vara effektivt vid behandling av schizofreni, men det är inte mycket olikt klassiska och atypiska antipsykotika med avseende på behandlingsvar, effekt eller tolerabilitet. I jämförelse med klassiska antipsykotika har Abilify högre risk för sömnlöshet, men jämfört med atypiska antipsykotika mindre höjning av prolaktin och förlängning av QTc-intervallet.

Problemet med nya läkemedel är att det tar några år minst innan man har prövat det på tillräckligt många, så att man vet hur effektivt och säkert det är.
Men helt klart är att Abilify knappast kommer att innebära en revolution.

Vilken dag som helst kommer Abilify att bli godkänd för användning i Europa, så att fler kommer nog snart att börja använda det i Sverige också.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1571 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Abilify
Jag tycker inte man skall byta anti-psykotika om man inte får biverkningar av det. Skulle symptom på tardiv dyskenesia dyka upp så måste man naturligtvis genast byta.
Mer
19 år 10 månader sedan #1573 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Abilify
Tack så mycket för era svar!
Jag tror att jag väljer att vänta lite. Eftersom fler snart får det i Sverige
så kan man vänta och se vad folk tycker om det.
Mer
19 år 10 månader sedan #1577 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify
Hej!

Det kan vara klokt att vänta. Doser av Haldol som inte ger mycket biverkningar ligger på 2-7,5 mg Haldol per dag. Går man över 7,5 mg Haldol per dag ökar risken för extrapyramidala biverkningar (rörelsestörningar) betydligt. Vilken Haldoldos har du?

Isa-Alise har tidigare berättat om att hon känner två personer, som fått Abilify:
"Jag har två kompisar här i Sverige som använder Abilify. Det verkar funka rätt bra, kompisarna är piggare och mer alerta än på äldre neuroleptika. Men de får visst genomslag av psykotiska upplevelser, och upplever därmed mindre lindring av positiva symtom än på t ex Cisordinol eller Haldol."
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&am...ic.php?f=2&t=239 [/url]<!-- l -->


Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1589 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Abilify
-