Zyprexa

Mer
12 år 10 månader sedan #407997 av MsTibbs
Nu skall jag skriva artikel om Zyprexa! :)

Zyprexa är ett antipsykotikum, neuroleptika, som används vid schizofreni mot hallucinationer och vanföreställningar och vid uppvarvning (mani) hos personer med bipolär sjukdom. Medicinen är omdebatterad därför att många går kraftigt upp i vikt av den. Å andra sidan är den omtyckt, då den är mycket bra för sitt syfte utan att ha så mycket biverkningar som de tidigare neuroleptiska preparaten har.

Vad är din åsikt om Zyprexa? Bra? Dålig? Jag ska skriva huvudsakligen fakta, men artiklar blir roligare med lite personliga åsikter! Tacka :)

MVH,
Tibbs
Mer
12 år 10 månader sedan #407999 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Zyprexa
gick upp 50kg på ett kortare tag

fick diabetes och problem med musklerna

övervikt suger

zyprexa är sötsug å skräpmat i kvantitet :(

John 8:31-32.
Mer
12 år 10 månader sedan #408001 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Zyprexa
Jag fick ryckningar i händerna av Zyprexa, så jag var tvungen att sluta. För mej personligen var det alltså inte bra. Min psykiater och många andra har anmärkt att det är ovanligt att få ryckningar av Zyprexa men inte av Haldol, vanligare i så fall att det är tvärtom. Men det är ju tur att det finns många olika psykofarmaka eftersom det är så individuellt hur man reagerar.
Mer
12 år 10 månader sedan #408034 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa
Zyprexa är bra om man inte går upp i vikt av den och det finns personer ungefär 30 %, som inte gör detta. Zyprexa liksom Risperdal och Trilafon, ger ungefär 20 % starkare antipsykotisk effekt än andra antipsykotika med undantag för Clozapine, som har bäst effekt av alla. En stor undersökning, som hette Catie visade att Zyprexa var det preparat som hade minst behandlingsavbrott dvs det var minst antal som avslutade behandlingen. I september så går patentet ut för Zyprexa och det kommer att bli billigare.
Mer
12 år 10 månader sedan #408747 av ensamflickan
Svar från ensamflickan i ämnet Zyprexa
Jag fick Zyprexa när jag kom in akut med psykotiska symptom. Fick väldigt obehagliga ryckningar i armar och ben. Blev väldigt trött och mentalt avstängd. Jag åt medicinen i några veckor innan jag fick byta, gick inte upp i vikt under den tiden - snarare tvärtom. Känslan av att befinna sig i ett känslomässigt vacuum var väldigt obehaglig - främsta anledningen till att jag ville avbryta behandlingen. I högre dos fungerade den bra mot mina problem, men när dosen säktes försvann effekten.
Nej, inte min favoritmedicin. Men vet att många äter den, så alla har inte samma negativa upplevelser.
Mer
12 år 10 månader sedan #408748 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Zyprexa
ensamflickan,

Jag har fått intrycket från min psykiater att det är ovanligt att få muskelryckningar av Zyprexa, men då är vi iaf två som haft den erfarenheten.