Byta neuroleptika och trappa ner Xanor Depot.

Mer
12 år 3 månader sedan #454627 av Saari
Egentligen var det tänkt att jag ska få byta Seroquel till Solian i vår, samt trappa ner min Xanor Depot, men jag känner mig stabil och redo nu trots att jag brukar ha mina sämsta månader på vintern. Nu mår jag bra, och jag vill byta preparaten nu. Jag tänker dock be om att få vara inlagd under tiden så att det inte blir en katastrof som när jag i höstas bytte Seroquel mot Abilify. Jag står nu på 1000mg Seroquel och ska ta upp min önskan om att byta preparat nästa gång jag träffar min läkare.

Anledningen till att jag vill byta är för att jag vet att jag har mer hjärnkapacitet än vad mina mediciner tillåter mig att använda. Jag vill bli fri Xanor Depoten och tänker trappa ut den väldigt långsamt, men hur fort trappar man ner Seroquel och trappar upp Solian?
Mer
12 år 3 månader sedan #454738 av Admin1
Jag tycker inte att du skall trappa ner Xanor Depot nu utan vänta tills ett par månader efter du bytt till Solian. Seroquel kan ha bättre effekt mot ångest än Solian och därför är det bäst att avvakta. Det finns tre olika sätt att byta antipsykotika, som du kan läsa om här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika
Själv har jag alltid använt sluta direkt med läkemedel A och påbörja läkemedel B i full dos. Det har fungerat för mig utan problem.
Mer
12 år 3 månader sedan #454802 av Saari
Tack för tipset! Det kanske är vettigare att vänta med Xanor Depoten, det är bara det att jag är så ivrig till att bli mindre seg. Jag har mått bra hela januari och största delen av december, ibland måste jag fundera på om jag är hypomanisk men om så var fallet så borde det inte hålla i sig såhär länge. Dessutom sover jag rätt bra vilket jag inte brukar göra på min vanliga sömnmedicin när jag är speedad.
Mer
12 år 3 månader sedan #454805 av Saari
Och tack för länken med informationen!
Mer
12 år 3 månader sedan #455022 av Admin1
Har du känt dig seg tidigare när du använt Xanor? Att du känner dig seg nu kan ju bero på att du höjt Seroqueldosen. Seroquel kan ju ge trötthet.
Mer
12 år 3 månader sedan #455051 av Saari
Nej, jag har inte känt mig särskilt seg av Xanoren, jag tror att neuroleptikan är den största boven. Däremot tror jag att Xanor Depot har en liten del i det hela, och jag vill vara fullständigt klar i huvudet (så långt som det går).