Utsättningssymptom på Abilify?

Mer
11 år 8 månader sedan #501361 av Syntium
Jag har för tre dagar sen börjat halvera min Abilify från 30mg till 15.
Märkte nu ikväll när jag åt, att det smakade konstigt, kan det vara ett symptom av att jag har sänkt? Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, hade 45 mg från början, gick ner till 30 utan några som helst problem.
Lukt och smak känns som sagt helt plötsligt förändrat, lite "kemiskt" eller vad jag ska säga. Men kanske ska avvakta, kan ju vara nåt tillfälligt.
Mer
11 år 8 månader sedan #501362 av Isa-Alise
Du sänker alldeles för snabbt. Är din läkare med på denna takt?

Imovane ger konstig smak i munnen. har du taget det för sömnen?
Mer
11 år 8 månader sedan #501364 av Syntium
Det var ett tag sen jag gick ner från 45 till 30, så det går inte så fort. Det var läkaren som sa att jag skulle gå ner till 15 från 30.

Har inte tagit Imovane.
Mer
11 år 8 månader sedan #501365 av Isa-Alise
Ok. Om jag minskade så skulle jag ta bort max 5 mg i månaden. Inte mer än så. Men konstig smak i munnen är knappast utsättningssymtom. Kan det vara en infektion i munslemhinnan?
Mer
11 år 8 månader sedan #501367 av Syntium
Hmm, ok.

Varför jag tror det kan vara sänkningen av Abilify är att jag har känt lukter ibland, som inte kommer "utifrån" eller vad jag ska säga. Har läst att man kan få lukt och smakhallucinationer, så därför trodde jag det kunde vara det.
Mer
11 år 8 månader sedan #501371 av Isa-Alise
Jag skulle bli förvånad om smak och lukthallucinationer dyker upp som tidiga varningstecken. Det hör mer till en fullblommad psykos. Och så är väl läget inte nu?

Riktigt tidiga varningstecken är mer diffusa, som oro, sömnsvårigheter, häftiga känslor som ilska, och sen så småningom misstänksamhet, ev. röster, och ndra mer påtagliga symtom.

Utsättningssymtom på Abilify har jag inte upplevt. Jag har minskat från 15 mg till 10 mg för ett antal år sedan, och sen från 10 mg till 7,5 mg förra året utan att känna några symtom alls.