Zyprexa: Tyck Till!

  • Lonny(Lund Un)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #27350 av Lonny(Lund Un)
Zyprexa: Tyck Till! skapades av Lonny(Lund Un)
Fråga: Hur många här tycker att nackdelarna med att ta Zyprexa överväger fördelarna, eller tvärtom, att fördelarna överväger nackdelarna?

Tacksam för svar!


mvh/ Lonny
Mer
18 år 4 månader sedan #27352 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Zyprexa: Tyck Till!
Jag hade Zyprexa ett tag. Funkade en del mot psykosen. För övrigt en horribel medicin. Jag gick upp 15 kilo på 6 månader. Diabetesrisken är ganska hög med Zyprexa och man blir väldigt trött av den. Jag tror att den är starkare än andra mediciner undantag Leponex. Se till att motionera mycket om du har Zyprexa.
Mer
18 år 4 månader sedan #27359 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Zyprexa: Tyck Till!
För mig är Zyprexa undermedicinen som fått mig att må bra igen. Jag har inga psykotiska besvär kvar och jag sover bättre än jag någonsin gjort. Emellanåt kan jag känna mig lite trött även dagtid men för det mesta känner jag mig pigg och utsövd när jag vaknat på morgonen. Tilläggas kan att jag bara varit psykosnära och inte psykotisk i klinisk mening, och att jag kombinerar Zyprexa med sömntabletter. Jag har dock märkt att utan Zyprexa sover jag inte bra utan vaknar tidigt. Zyprexan håller kvar mig i sömn så jag kan sova ostört hela natten. Jag har gått upp en del i vikt (vet ej hur mycket och vill ej veta) men tror att det snarare beror på att jag inte rör mig så mycket nu när jag är sjukskriven mot tidigare då jag hade ett fysiskt krävande jobb. Jag vill inte på några villkor sluta med min Zyprexa. Den har bara gjort gott för mig!

/A
  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #27374 av Ready
Svar från Ready i ämnet Zyprexa: Tyck Till!
Ett problem med Zyprexa är att man motionerar för att stå still i vikt, men det är ju mycket mer tillfredställande att motionera för att gå ner i vikt. För min del var nackdelarna större än fördelarna med denna medicin. Största problemet var viktökningen.
Mer
18 år 4 månader sedan #27376 av Frenia
Svar från Frenia i ämnet Zyprexa: Tyck Till!
Funkar på en del, andra inte. Som med alla mediciner.

Själv tycker jag att nackdelarna var fler än fördelar.

Gick upp 14,5 kg under 2-3 månader, var dåsig på dagarna och oftast uppfattade mina vänner mig som "okontaktbar" och "likgiltig". Vet inte om det var medicinen som påverkade mitt Jag eller om det var att jag låg i gränspsykos.

Hade mycket myrkrypningar i benen, MYCKET. Men det avtog efter en tids användning.
Mer
18 år 4 månader sedan #27437 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa: Tyck Till!
Zyprexa är egentligen inget preparat man börjar med först p.g.a risken för viktuppgång. I förstahand bör man pröva Risperdal, men om det inte hjälper kan man pröva Zyprexa, som har troligen lite bättre effekt. När man tar Zyprexa bör man väga sig regelbundet och om man gått upp mer än 7 kg kan man överväga byte till Zeldox som inte ger viktuppgång alls. Det är ungefär 30 % som får kraftig viktuppgång av Zyprexa.