Hur vanligt är det med Barbiturater?

Mer
11 år 1 månad sedan #559322 av Geta
De binder till GABA-receptorn. GABA ska vara en broms i hjärnan enligt Arvid Carlsson hjärnforskaren -nu 90 år.
Mer
11 år 1 månad sedan #559330 av Isa-Alise
Jag har blivit sövd 4 gånger i mitt liv, första två gångerna med eter och det var frukansvärt man kämpade emot och trodde att man höll på att dö. Tredje gången blev jag sövde med något annat nyare medel kanske chloroform, men det gick frukansvärda vågor genom kroppen och jag somnade under stark obehaglig kamp. Alla dessa gånger var det för att laga tänderna på mig i fem års åldern, helt vansinnigt då tänderna byts ut snart därefter naturligt!

Som vuxen har jag en gång blivit sövd och det var med en injektion av barbitruater innan en mindre operation. Jag bara försvann in i sömn och visste inget förrän jag låg i uppvaket och kräktes. Jag hade iofs fått morfin några timmar tidigare också. Men någon "orgasm i hjärnan" fanns inte, varken på morfinet eller på barbituraten. Jag hade ont, så morfinet lindrade smärtan, och barbituraten fick mig att somna omedelbart. Rejäl baksmälla efteråt med huvudvärk kan jag säga.

Inget jag vill vara med om igen. Men tur att det finns, om man behöver opereras är det bra att slippa vara medveten om vad som görs.
Mer
11 år 1 månad sedan #559335 av Geta
Jag har också blivit sövd med eter i min barndom. Man lade en mask över ansiktet och droppade eter. Det gick i ett kick.
Arvid Carlsson berättar om när han blev etersövd som barn i det här programmet. Han liknar det vid en nära döden-upplevelse.
sverigesradio.se/sida/avsnitt/15 ... gramid=412
Kan undra vad man sprutade in i armvecket när jag sövdes vid ECT? Det gick också på ett ögonblick.
Mer
11 år 1 månad sedan #559352 av Richard
Jag har provat fenobarbital, amobarbital och secobarbital, de första två märkte jag knappt av, den senare blev jag trött o somnade av.

Tror inte jag fått pentobarbital, jag har alltid fått propofol o opioider när jag blivit sövd (bara propofol när jag blivit sövd för ECT, både när jag legat inne, o fått det polikliniskt).
Mer
11 år 1 månad sedan #559360 av Richard
Nä, min pappa drev ett apotek i Norge, där jag "jobbade" för skoj skull med att kassera mediciner. Där hittade jag en burk Fenemal (fenobarbital), den tog jag hem. Även secobarbitalen kom från apoteket. Amobarbitalen hittade jag hos min farmor, hon använde inte de längre.
Mer
11 år 1 månad sedan #559388 av Admin1
Det finns ett barbiturat kvar i Sverige och det är Fenemal, som används vid epilepsi. Gissar att användningen är ganska begränsad, eftersom det finns modernare epilepsipreparat.