Antipsykotika ger hjärnvolymsminskning liksom psykos

Mer
10 år 10 månader sedan #582808 av Admin1
Din artikel Kluvjonte är från 2011 och efter det har det kommit andra besked. Läs detta istället för Kluvjontes artikel.

Psykos är den stora orsaken till hjärnvolymminskning och antipsykotika minskar risken för psykoser så den kan säkert minska psykosvolymminskningen. Antipsykotika verkar inte ge hjärnvolymminskning hos bipolära. Så det verkar inte vara en generell effekt. Själv tvivlar jag på att antipsykotika ger hjärnvolymminskning utan jag tror att minskningen beror på att antipsykotika inte tar bort alla psykossymptom vid schizofreni utan att psykosen ligger och pyr, vilket ger hjärnvolymminskning.

Det är ju inte bara vid schizofreni, som antipsykotika ges utan vid vanföreställningssyndrom, bipolär och schizoaffektiva. De senare brukar vara ganska fräscha och arbetsförmögna, medan vid schizofreni finns det mera funktionshinder och handikapp. Det talar väl lite mot att antipsykotika generellt har en hjänvolymminskning och stöder väl mer vad jag själv tror att det är schizofrenipsykosens hjärnvolymminskning som spökar, men antipsykotikan har fått skulden.

Nyheter från sajten:

Tonåringar, som drabbas av psykos får snabbt en minskning av hjärnvolymen under 2 år enligt en ny studie. Minskningen drabbade dock ej de med bipolär. Det verkar inte som om antipsykotikan ensamt framkallat denna minskning i hjärnvolym, eftersom de med bipolär också använde antipsykotika utan att få en minskning av hjärnvolymen. Eftersom det finns tidigare rapporter om att antipsykotika kan minska hjärnvolymen tror man att antipsykotika kan ha svagt bidragit även här, men att det kan inte vara ensam orsak

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... men-minska

Schizophreniaforum.org har en intressant artikel om effekten av psykos på hjärnvolymen. Schizofreni är kopplat till volymminskning av hjärnans olika delar och särskilt i hippocampus och främre kortex. De berättar om en ny studie, där hjärnvolymminskningen hos nyinsjuknade följdes under flera år. Det som framkallade volymminskning var främst hur lång tid psykosen varade och inte hur många psykoser man haft. Forskarna är dock inte helt säkra på att psykostiden är orsaken utan det kan vara så att de med lång psykostid har en allvarligare sjukdom som i sig ger volymminskning. De upptäckte också att antipsykotika kan ge volymminskning och alltså inte enbart psykoser. Så antipsykotika kan minska psykoser och därmed psykosframkallad volymminskning, men kan dessutom själv ge volymminskning. Forskarna anser att det är viktigt att försöka förhindra psykoser, men att göra detta med så låg dos av antipsykotika som möjligt.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... m#comments

Tidigare har kommit rapporter om att antipsykotika kan göra att hjärnvolymen minskar eller krymper. Nu har en undersökning granskat personer med schizofreni som inte fått antipsykotika och resultatet tyder på att hjärnvolymen minskar där också och att minskningen som setts tidigare skulle inte vara orsakad av antipsykotikan utan av själva sjukdomsförloppet

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika

Personer med schizofreni och deras friska förstagrads släktingar hade förändrad grå och vit substans i specifika hjärnregioner jämfört med psykiskt friska individer rapporterar en studie. Resultaten tyder på att hjärnförändringar kopplat till schizofreni är delvist bestämd av genetiska riskfaktorer och inte helt förklarad av medicinering eller sekundära faktorer säger forskarna.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... jaernvolym

Män med schizotyp personlighetstörning har minskningar i hjärnvolym i flera olika områden rapporterar en ny studie. Studien fann vitt spridda minskningar av kortex vid schizotyp jämfört med friska kontrollpersoner och dessa korrelerade till hur allvarliga negativa symptomen var. Dessa fynd belyser områden i hjärnan som kan vara viktiga för de brister som ses vid schizofreni. Genom att studera schizotyp har man chans att studera en svag form av schizofreni som inte har påverkats av tidigare medicinering

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... freni-lite
Mer
10 år 10 månader sedan #582811 av Geta
Men vad är det som händer i hjärnan under de år som första psykosen bryter ut? Är det något liknande
som för MS där myelinskidorna (fett) runt nervtrådarna i hjärnan är skadade?
Mer
10 år 10 månader sedan #582816 av Geta
Jag insjuknade också under min studietid. Jag fick koppla bort psykosen för att kunna läsa.
Det är en gåta för mig idag att jag klarade det.
Mer
10 år 10 månader sedan #582817 av Admin1

Geta skrev: Men vad är det som händer i hjärnan under de år som första psykosen bryter ut? Är det något liknande
som för MS där myelinskidorna (fett) runt nervtrådarna i hjärnan är skadade?


Det verkar som redan innan första psykosen så har man en viss hjärnvolymminskning, eftersom anhöriga och personer med schizotyp, som aldrig haft psykos har en volymminskning också. Antagligen är det generna som spökar. Schizofrenipsykoser ger väl sedan ytterligare volymminskning och det verkar som långa psykoser är skadligast. Exakt hur volymminskningen sker på cellnivå har jag inte läst om man antagligen forskar man på saken. Det verkar som man tror att glutamat triggar det hela vid psykos och sedan blir det ökad ämnesomsättning och sedan nervcellsdöd.
Mer
10 år 10 månader sedan #582818 av Geta
Är det transmittorsubstanserna som ger symtomen? Det verkar inte som man direkt har kunnat finna
någon synlig hjärnskada vid schizofreni.
Mer
10 år 10 månader sedan #582820 av Admin1
Vid schizofreni försämras tankeförmågan ofta flera år innan första psykosen utbryter och skolbetyg och arbetsförmåga dalar redan då. Så det verkar tidigt föreligga en negativ process i hjärnan som gör att den fungerar sämre än tidigare.

Men efter första psykosen blir det ännu värre än det var tidigare. Detaljerna för vad som händer exakt är inte så välkända.