Atypiska antipsykotika

Mer
10 år 4 månader sedan #630910 av Zoidar
Atypiska antipsykotiska mediciner (från wikipedia)

Melperon (Buronil) (Godkänd i Sverige 1976). Finns som tabletter.
Klozapin (Leponex) (Godkänd i Sverige: 1989) Finns enbart som tabletter.
Risperidon (Risperdal) (Godkänd i Sverige: 1993) Finns som tabletter, munlösliga tabletter, lösning och depåinjektioner.
Olanzapin (Zyprexa) (Godkänd i Sverige: 1996) Finns som tabletter, munlösliga tabletter och intramuskulär injektion. Finns för depåinjektion under namnet Zyphadhera.
Ziprasidon (Zeldox) (Godkänd i Sverige: 1998) Finns som kapslar och intramuskulär injektion.
Quetiapin (Seroquel) (Godkänd i Sverige: 2003) Finns som tabletter och depåtabletter.
Aripiprazol (Abilify) (Godkänd i Sverige: 2004) Finns som tabletter och munlösliga tabletter.
Sertindol (Serdolect) (Godkänd i Sverige 2006). Finns som tabletter.
Paliperidon (Invega) (Godkänd i Sverige: 2007) Finns som depåtabletter. Finns för depåinjektion under namnet Xeplion.
Zotepin (Inte godkänd för användning i Sverige).
Amisulprid (Solian) (Inte godkänd för användning i Sverige, men går att få via licens).
Asenapin (Sycrest) (Godkänd mot bipolär mani i EU september 2010).
Olanzapin (Zyprexa); också (Symbyax) när kombinerad med Fluoxetin i USA.
Lurasidon (Latuda)(Inte godkänd i EU ännu, men i USA).

Anchored in Christ ✟

Mer
10 år 4 månader sedan #630911 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Atypiska antipsykotika
Jag har inte provat:

Melperon (Buronil) (Godkänd i Sverige 1976). Finns som tabletter.
Klozapin (Leponex) (Godkänd i Sverige: 1989) Finns enbart som tabletter.
Risperidon (Risperdal) (Godkänd i Sverige: 1993) Finns som tabletter, munlösliga tabletter, lösning och depåinjektioner.
Paliperidon (Invega) (Godkänd i Sverige: 2007) Finns som depåtabletter. Finns för depåinjektion under namnet Xeplion.
Zotepin (Inte godkänd för användning i Sverige).
Amisulprid (Solian) (Inte godkänd för användning i Sverige, men går att få via licens).
Asenapin (Sycrest) (Godkänd mot bipolär mani i EU september 2010).
Lurasidon (Latuda)(Inte godkänd i EU ännu, men i USA).

Jag har redan problem med gynokomasti, så då är det väl uteslutet att prova: Risperdal, Invega, Solian.

Är väl bara att vänta på Latuda?

Vad är Buronil?

Anchored in Christ ✟

Mer
10 år 4 månader sedan #630912 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Atypiska antipsykotika
Vilket ger minst prolaktinhöjning? Invega, risperdal eller solian?

Kanske varit värt att prova ändå. Man vet ju inte hur man svarar, men jag gissar att det hade slutat med att jag fått operera mig, och det har jag inte alls lust med.

Anchored in Christ ✟

Mer
10 år 4 månader sedan #630915 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Atypiska antipsykotika
Jag fick iaf bröstmjölk av Solian och har aldrig fått det förut av någon medicin.
Mer
10 år 4 månader sedan #630918 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Atypiska antipsykotika
Både Invega och Risperdal ger prolaktinhöjning med risk för bröstmjölk. Bättre alternativ är Seroquel, Abilify, eller kanske Leponex.
Mer
10 år 4 månader sedan #630980 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Atypiska antipsykotika
Buronil är ett svenskt preparat, som använts till äldre med psykosproblematik och sedan som lugnande till missbrukare. Det har diskuterats om det skulle kunna användas vid schizofreni, men det saknas studier som bevisar att det har effekt då. Psykiatrerna anser att Buronil har svag antipsykotisk effekt. Kanske kan det vara ett alternativ för äldre med schizofreni, som inte behöver så stark effekt, men det är inte heller undersökt.