Risperdal + Abilify?

Mer
18 år 1 månad sedan #31947 av Anki
Kan Risperdal/Abilify vara en kombination? Min läkare påstår det. Kan effekten bli dubbel vad gäller biverkningar?
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #31948 av
Svar från i ämnet Risperdal + Abilify?
Kan nog vara värt att testa.
Mer
18 år 1 månad sedan #31954 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Risperdal + Abilify?
Jag har en önskan om att gå över till Abilify. Men om man går över från risperdal till abilify blir man tydligen lite psykotisk pga att medicinerna fungerar på olika sätt.
Därför är jag väldigt tveksam att gå från den ena medicinen till den andra. Men det kanske går att smyga över om man kombinerar dom två?
Jag tror jag skall höra med min läkare längre fram om det är möjligt.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #31956 av
Svar från i ämnet Risperdal + Abilify?
Abilify tar bort det psykotiska.
Mer
18 år 1 månad sedan #31964 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risperdal + Abilify?
Det är inte så vanligt att kombinera två olika antipsykotika i Sverige, men i USA är det ganska vanligt förekommande. Kombinationerna är inte kliniskt testade i och för sig, men det borde ändå gå bra tycker jag. Ibland kan biverkningarna kanske ta ut varandra t.ex. Risperdal ger trötthet medan Abilify verkar uppiggande. Jag tror att risken för biverkningar borde bli lite högre när man kombinerar två olika preparat, men det beror också på vilken dosering man har också.
Mer
18 år 1 månad sedan #32135 av Anki
Svar från Anki i ämnet Risperdal + Abilfy
Tack för alla svar. Har träffat min läkare och faktiskt också börjat med Abilify. Tanken var att den skulle "tackla" Risperdal och göra mig lite piggare från avstängdheten som Risperdal ger. Håll alla tummar för att det lyckas./Anki