Tvång, tvång och åter tvång

Mer
18 år 1 månad sedan #33543 av panik
Jag äter nu Leponex 150 mg på kvällen, Abilify 15 mg på morgonen och nu har jag även börjat med Zoloft 50 mg på morgonen, som ska hjälpa mig mot mina tvång. Tar även Stesolid, 5 mg som lugnande vid behov.

Jag har lidit av tvång i drygt 6 år. Och hoppas nu att Zoloften ska hjälpa mig med dom otäcka tankarna som jag får stå ut med varje dag.

Leponex har jag ätit i 4-5 år och undrar om det kan vara en biverkning den har till att jag får tvången? Varför får man tvångstankar?

Tror ni Zoloft kan hjälpa mig?

Jag undrar också om det inte finns någon fler som har liknande tvång som mig?
Jag är rädd för att skada mig själv eller andra. Rädd om knivar och saxar ligger framme.
Men jag har aldrig någonsin skadat någon, men är ändå rädd för att göra det.
Tankarna kommer oftast mot kvällen.

Sedan har jag även de "vanliga tvången", med att kolla kranar, spisar, lampor, dörrar, nycklar. etc etc.
Fler som jag??
Mer
18 år 1 månad sedan #33551 av Isa-Alise
Kognitiv beteende terapi (KBT) kan nog hjälpa dig att komma ifrån en del av tvångstankarna...
Mer
18 år 1 månad sedan #33555 av Jeff
Panik

Alla människor har vi tänkt negativa tankar som ger obehag och känns skrämmande, men sedan så slutar det nästan direkt. En människa som har tvångsproblematik kan ha dessa tankar i evigheter och det stänger inte av. Det ältar och ältar. Tvångstankar uppstår lätt när man är nedstämd och förstärks av ångest och hjärnan skickar ut felaktiga medellande ut i alla kroppsdelar.Tvångstankar kan uppstå också om man drabbats av halsfluss har jag läst. Seratonin spelar en viktig roll för att tvånget ska luckras upp och oron över det försvinner som gör att man får distans ifrån det jobbiga.

Zoloft används ofta mot tvångstankar och depressioner, även panikångest. Mot panikångest bör 50 mg hjälpa. Mot tvångsbesvär bör en högre dos än 50 mg rekommenderas. Man får stegvis höja dosen med 25 mg i taget. Jag tror att man behöver gå upp i 100mg eller möjligtvis 150 mg för att det ska bita på tvånget, men det är individuellt. Maxdos på Zoloft är 300 mg enligt netdoktor.se psykiatriker.
Mer
18 år 1 månad sedan #33558 av Jeff
Vill tillägga också att det tar 4 veckor till ett par månader innan man känner att tvångstankarna lättar. Så man får ha tålamod. Sen är det en dosfråga också.