Vad innehåller det vi stoppar i oss? mm.

Mer
8 år 10 månader sedan #745562 av Testa att motionera
Jag undrar vad de mediciner jag äter innehåller egentligen? Är det "halvgiftigt" eller typ örter? Äter risperidon och abilify.
Sedan har jag läst att det är dopaminet som är det som gör att vi kan bli beroende av olika droger, med andra ord är ju de läkemedlen som jag äter mycket bra mot beroenden som man kan få av tillexempel alkohol mm. . Men då får man ju dras med de biverkningar som man får på "köpet" så som mindre lust, gå upp i vikt mm.
Mer
8 år 10 månader sedan #745626 av Admin1
Abilify och Risperdal är som de flesta med syntetiska preparat. Egentligen är maten vi stoppar i oss också syntetisk, men biosyntetisk dvs biologisk syntes istället för medicinernas ofta kemiska syntes. Men mängden Abilify och Risperdal vi stoppar i oss är liten 1-20 mg jämfört med matens halvkilo, så det är pyttemängder och dessutom måste medicinerna vara hyfsat välriktade, när de ger effekt i sån liten mängd.
Mer
8 år 10 månader sedan #745627 av Geta
Det har jag tänkt på. Till exempel en tablett zolpidem är pytteliten. Hur kan en så liten tablett ha så stor verkan?
Lika mycket mat har inte sån verkan?
Mer
8 år 10 månader sedan #745659 av Vatten
Tummen är större än solen när den står i vägen för solen

Det som påverkar det stora i det stora hela kan vara ganska så rejält litet för hur ska det annars kunna nå fram med sitt budskap i realiteten?

Tomheten i magen kan driva på hela kroppen
Mer
8 år 10 månader sedan #745684 av Isa-Alise
Mediciner är ju koncentrerade ämnen. Vitaminer och mineraler i mat är ju liknande när de tas i tablettform, då de är koncentrerade. Utan C-vitamin får man skörbjugg, utan D-vitamin får man problem med skelettet, A-vitamin är viktig för mörkerseendet, osv. I mat finns de i pyttesmå mängder, men o så effektiva!