Snart 6 mån med Peratsin/Trilafon

Mer
7 år 10 månader sedan #826450 av Zoidar
Jag är mycket nöjd med medicinen. Jag känner att jag måste vänta 12 månader innan jag vet med säkerhet att den håller mig frisk. Anledningen är att det tog mig 10 mån att få en psykos. Men känner mig ovanligt stabil just nu, så det kommer gå vägen.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 10 månader sedan #826486 av Admin1
Har använt Trilafon länge. Nackdelen var att jag sov dåligt och att sömnmedel krävdes. Vill du undvika psykoser är patientutbildning eller sjukdomshantering också viktig och den kursen kan man få av psykiatrin. Minskar både symptom och psykoser.
Mer
7 år 10 månader sedan #826505 av Nissegossen
Jag har trilafon injektioner och det har hållit mig borta från alla sjukhus sedan års skiftet 1986-1987. Jag har haft Trilafon injektioner sedan 1980

Som Admin säger behöver man medicin för att kunna sova.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 10 månader sedan #826614 av Simon
Har själv någon gång funderat på Trilafon. Har frågat min mamma om hon känner av några biverkningar på den, men hon säger att hon inte gör det. Även om hon mer eller mindre tar något för sömnen varje natt. Sömnen verkar vara ett gissel med all antipsykotika, antingen såver man otillräckligt så att man blir trött, eller så blir man trött av själva medicinen och sömnbehovet ökar på så vis. Finns det någon antipsykotika utan denna problematik. Men det är ju förståss också individuellt
Mer
7 år 10 månader sedan #826616 av Geta
Det beror nog på dosen hur trött man blir av antipsykotika.
Mer
7 år 10 månader sedan #826621 av Simon
Jo det stämmer säkert. Men en sak som jag tycker är tråkig för egen del är att jag aldrig får testat hur det skulle vara utan medicinen, dvs. hur trött/pigg jag skulle vara utan. När jag en gång gjorde uppehåll i medicineringen så kändes det som jag fick tillbaka mina krafter just dagarna innan jag pånytt tvingades ta min medicin eftersom jag började känna mig prepsykotisk. På så vis är det tråkigt att gå med samma medicin år ut och år in ifall det skulle finnas någonting som fungerade batter, men det i sin tur kräver ju en hel del också, att testa ny medicin menar jag