Angående antidepp.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #38533 av
Angående antidepp. skapades av
Något som jag tycker är lustigt är att när jag hade Remeron-S 30mg x3, 30mg på morgonen och 60mg på kvällen så var jag lugn och ptsd symptomen minskade en del men läkaren valde att ta bort eftersom det inte hjälpte mot den deppresiva episoden jag befann mig i.
Men när jag testade Mirtazapin 30mg som har samma verksamma ämne som Remeron-S mot ptsd så ledde det efter ca 1 vecka till att jag ballade ur ganska rejält enligt boendestödet. Jag fick sådan extrem energi av Mirtazapin så att jag inte kunde sitta stilla och ingen sömn vart det heller på köpet..
Jag var konstant glad, jag log hela tiden, jag skrattade åt allt jag normalt sätt brukar vara rädd för, jag pendlade mellan att vara överlycklig och självmordsbenägen.
Efter ca 2 veckor så sa boendestödet att dom skulle kontakta min läkare för att Mirtazapinet skulle tas bort pga att boendestödet upplevde mig som både hypomanisk och psykotisk.
Läkaren satte ut Mirtazapin direkt och efter några dagar med en höjning av både Risperdal, Oxascand och Nitrazepam så vart jag "normal" igen..
Så min fråga är: varför vart det sådan skillnad mellan Remeron-S och Mirtazapin?
Det är ju endå samma verksamma ämne enligt min läkare. :!:
Mer
17 år 10 månader sedan #38541 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Angående antidepp.
Jag känner mig själv litet ifrågasättande till att byta en medicinering som fungerar, men det var ju skönt att du kunde gå tillbaka till den gamla medicineringen. Inte roligt när kemikalierna och signalsubstanserna åker jojo med en.

/Sofie
Mer
17 år 10 månader sedan #38560 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Angående antidepp.
Egentligen borde det inte bli någon skillnad i effekt mellan preparaten, eftersom de innehåller samma aktiva ämne. Remeron S är en munsönderfallande tablett, medan mirtazapin är en vanlig tablett. Du fick inte Remeron S igen för då hade man ju kunnat se hur du reagerade på det preparatet också?
Mer
17 år 10 månader sedan #38568 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Angående antidepp.
..
Mer
17 år 10 månader sedan #38593 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Angående antidepp.
Kan det vara så att koncentrationen är olika i de Remeron och det andra preparatet? Det kanske var en dossänkning som orsakade försämringen?

/Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #38622 av
Svar från i ämnet Angående antidepp.
Nej admin jag fick inte testa Remeron-S igen.
Men nu i veckan så ska vuxen psyk ta över vården om mig helt så Chefs överläkaren där har lovat medicin förändringar eftersom min nuvarande läkare inte tagit hänsyn i det som stått i mina journaler angående medicin.