Hur många i världen äter SSRI

Mer
7 år 1 månad sedan #903624 av charlie2
så någon här som vet hur många i svergie som äter ssri och hur många i världen äter det då. .? :tänk
jag har för mig att det är den mest förskrivna preparatet efter antibiotika . :?:
sedan så undrar jag vilken ssri som är den populäraste att ta .? :?:
Mer
7 år 1 månad sedan #903625 av Geta
Hur många lingon finns det i skogen?
Mer
7 år 1 månad sedan #903626 av charlie2
jävlar så är det så många som tar den. 8O :?:
Mer
7 år 1 månad sedan #903628 av charlie2
HAr det gjorts några undersökningar på hur många som i detta land som tar den då. :?:
Mer
7 år 1 månad sedan #903630 av charlie2
jag käkar i dag något som heter paroxetine och jag tycker den funkar bra den.
JAg tar den i mot tvång OCD.
Bilagor:
Mer
7 år 1 månad sedan #903636 av charlie2

Geta skrev: Hur många lingon finns det i skogen?


jävlar det var många det
vadardepression.se/hur-manga-ater-antidepressiva-i-sverige/


Ungefär fem procent av alla svenskar, eller 500 000 personer, äter antidepressiv medicin varje dag. Det är svårt att veta exakt hur många som äter antidepressiva i Sverige, bland annat beroende på hur stora doser varje person tar i genomsnitt.

Att många äter antidepressiva i Sverige är ganska välkänt skulle jag tro, även om jag själv blev överraskad när jag första gången läste hur många vi är. Ungefär en halv miljon svenskar äter antidepressiv medicin varje dag. Jag ska förklara hur man kommer fram till den siffran och varför den är lite osäker.

Enligt statistiken (från 2010) säljs det ungefär 600 000 normala dygnsdoser varje dag i Sverige, vilket motsvarar drygt sju procent av Sveriges befolkning om man antar att varje dygnsdos motsvarar en person som äter antidepressiv medicin.