Omeprazol till en massa mediciner?

Mer
7 år 1 vecka sedan #923834 av Richard
Jag skrev följande mail till min husläkare. Men hon läser väl inte det förrän efter helgen. Vill ha era åsikter! Omeprazol är väl ganska oskyldigt?

Hej!

Jag åkte på en allvarlig tandinfektion idag (fredag 14/4). Tog mig till en jour-tandläkare i Båstad som skrev ut Penicillin (Tikacillin) och Ibuprofen. Kommer förmodligen att få dra ut tanden snart och kommer då att få äta Ibuprofen ganska länge.

Apotekaren sa att Ibuprofen krockar med min antidepressiva medicin, Venlafaxin, och att det påverkar magen. Dessutom kan man bli illamående av penicillinet, men har inte märkt något nu, efter 2 doser. Men det är redan vanligt att jag får sura uppstötningar.

Jag köpte ett receptfritt paket Omeprazol 20 mg, som jag vet hjälper. Så jag undrar om du vill skriva ut en större förpackning Omeprazol till mig, eftersom det då går på frikortet.

Men jag äter dock redan väldigt mycket mediciner, så att den inte krockar med dom.

För tandinfektionen och värken;
Tikacillin 1600 mg, 3 ggr dagligen (i 10 dagar)
Ibuprofen 600 mg, 3 ggr dagligen
Panodil 1000 mg, ibland som tillägg till Ibuprofen, max 4 ggr dagligen

Sen de mediciner jag får utskrivna av dig;
Simvastatin 20 mg
Folacin, 1 mg
Behepan, 1 mg
Sildenafil 100 mg, har jag ingen användning av för tillfället, men har 2 paket kvar.

Så all medicin som jag får från psykiatrin;
Venlafaxin 375 mg
Haldol 4 mg
Iktorivil 4 mg
Theralen 120 mg
Imovane 7,5 mg
Akineton 1 mg (tar jag sällan, bara när jag märker av stelhet av Haldol)

Är det dumt att lägga till Omeprazol med all den medicinen? Om inte så vore jag väldigt tacksam om du vill skriva ut det åt mig.

MVH
Richard

Mer
7 år 1 vecka sedan #923847 av memphis
bra brev tycker jag i alla fall. tror du kommer få det för du låter ansvarsfull o utbildad med medicinerna.
Mer
7 år 1 vecka sedan #924146 av Admin1
Tror inte omeprazol krockar med dina mediciner. Men det står också på bipacksedeln, som följde med receptfria omeprazolen du köpte.