Tips och råd. Abilify.

Mer
6 år 2 veckor sedan #1032674 av rymd
Svar från rymd i ämnet Tips och råd. Abilify.

Izinaz skrev: Jag är fortfarande rädd för att prata inför folk dock, men det kan jobbas bort. Hörde en kille idag, i min grupp säga, han pratar ju bara när han blir tilltalad men vet inte om det var illusion. Blev ändå väldigt ledsen över vad jag hörde och ville bara skriva av mig

Bra att du skriver av dig ändå.. situationer kan ändras, sjukdom är inte en statisk situation, vissa tillfrisknar!
Mer
6 år 2 veckor sedan #1032675 av rymd
Svar från rymd i ämnet Tips och råd. Abilify.

Richard skrev:

rymd skrev: När mina vanföreställningar minskade så blev det en sorts "frihetskänsla". Fast min doktor tycker jag är konstig på andra sätt dock.

Det upplevde jag när jag hade satt ut all Haldol, för att prova Abilify. En eller två veckor var jag helt utan neuroleptika, o jag sa till läkaren som jag kände, jag kände mig uppvaknad, nyduschad, fräsch o precis som om jag kommit ur en bubbla eller dimma. Men sen kom det konstiga, sneda o paranoida tankar, o jag fick mindre manier, eller "mini-psykoser", som kunde sitta i 1-2 dagar. I början blev jag pigg av Abilifyn o den verkade bra, tog bort de där manierna o en del konstiga tankar. Men inte på långa vägar hela min paranoia. Sen upplevde jag Abilifyn som att den förstörde mig helt, blev totalt apatisk.

Slutade med Abilifyn för ca en månad o har återhämtat mig, men fått sätta in Haldol igen, dock 1 mg mindre än jag åt tidigare. Sån medicin ska man absolut inte äta mer än vad man behöver. Har säkert gått in i bubblan eller dimman igen, det är inget man märker själv, men har börjat fråga folk runt omkring mig hur de upplever mig. Verkar inte vara särskilt konstig eller betett mig annorlunda (eller jo, konstig är jag ju p.g.a. min asperger).

Får ont i ryggen av Haldol, men som sagt att gå ner från 4 till 3 mg är ju lite positivt (mindre påverkan på ryggen). Men jag lever hellre med det, än att hade konstiga, otäcka o paranoida tankarna. Jag klarade att rida på hästen i 45 minuter, o det tar rätt mycket på ryggen faktiskt, men det gick bra! Kan promenera runt 4-5 km för det mesta. Jag hade en medicin mot den biverkningen i ryggen (Akineton), men tog jag den så kom alla skumma konstigheter tillbaka, om inte t.o.m. värre. Så den kunde jag inte ta.


Richard, det var intressant läsning. Det märkligaste när jag läser det du skriver är att du är mycket intelligent. Det som förvånar mig är att du inte gör något riktigt bra av all din intelligens?
Mer
6 år 2 veckor sedan #1032688 av Richard
Svar från Richard i ämnet Tips och råd. Abilify.

rymd skrev: Richard, det var intressant läsning. Det märkligaste när jag läser det du skriver är att du är mycket intelligent. Det som förvånar mig är att du inte gör något riktigt bra av all din intelligens?

Tack! Jag har fått ganska bra resultat på IQ-tester. Är väldigt intresserad av naturvetenskap, numera läser jag bara teori, efter lite tokigheter jag hittade på, t.ex. astronomi, fysik, kemi o medicin. Tyvärr har jag mycket svårt för matematiken... :( Var bra på matematik i grundskolan, något sämre i högstadiet kanske. Tror jag fick en 3:a var det på den tiden. Sen nästan precis när jag började gymnasiet så bara kom all depression, ångest o social fobi helt utan anledning. Klarade 2 mattekurser på gymnasiet, då hade de ändrat betygen, men fick VG i Ma A o G i Ma B. C & D klarade jag inte, fick IG. Hur man räknar med integraler o sånt minns jag inte, men om man tar ett skräckexempel:
sv.wikipedia.org/wiki/Lorentztransformation

Det ser ut som klotter! Begriper ingenting!
Men om jag koncentrerar mig på varje siffra, symbol o bokstav, så kan jag med hjälp av typ flera fönster med kalkylatorn öppna, sätta mig in i det o förstå det. Men det kräver extrem koncentration, o jag har ADD (det läste jag nyligen i journalen, trodde aldrig jag hade fått den diagnosen), så det är inte lätt.
T.ex. https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/4fe9157ee09a1bbe7197acdf57e5f3907c750ac4 har jag glömt hur man räknar med, men vet att det är en derivata, o jag vet typ vad det är. O man måste kunna svår matematik för att sätta sig in i både makrokosmos (universum, gravitationen o expansion) o mikrokosmos (partikelfysiken, kvarkarna, strängteorin), o jag har flera gånger plockat fram mina gymnasiematte-böcker o försökt plugga in det, men jag har inte den koncentrationen... :(

Sen kan jag ju tillägga, att min EQ, typ social intelligens, är totalt värdelöst!
Mer
6 år 2 veckor sedan #1032702 av rymd
Svar från rymd i ämnet Tips och råd. Abilify.
Du får gärna berätta mer!
Mer
6 år 2 veckor sedan #1032705 av rymd
Svar från rymd i ämnet Tips och råd. Abilify.
Är nog mer jämn över de olika kvoterna
Mer
6 år 5 dagar sedan #1038288 av koi
Svar från koi i ämnet Tips och råd. Abilify.
Jag har Abilify. 25 mg. Den gör mig lugn.