Risperidone?

Mer
6 år 1 månad sedan #1033004 av charlie2
Svar från charlie2 i ämnet Risperidone.?

Geta skrev: "Forskning på risperidon påbörjades i slutet av 1980-talet och det godkändes för försäljning i USA under slutet av år 1993."

Från Wikipedia


en.wikipedia.org/wiki/Haloperidol
fanns väl innan. .? :?:
Mer
6 år 1 månad sedan #1033005 av Geta
Svar från Geta i ämnet Risperidone.?
"Accepterande och godkännande
Den 11 februari 1958 var substansen av Haloperidol färdig, vilket kom som en överraskning för andra kollegor. En ung kemist, Bert Hermans hade utvecklat Haldol i laboratorium i Beere, substansen hette till en början R1625. Haldol var flera gånger mer potent än Hibernal och var både mer snabbverkande och långverkande. Den började marknadsföras i Belgien från och med oktober 1959.
Haloperidol kom till Sverige år 1961.
Haloperidol blev godkänd av FDA den 12 april år 1967 och därmed kom den att användas inom vården i USA."

Från Wikipedia
Mer
6 år 1 månad sedan #1033006 av charlie2
Svar från charlie2 i ämnet Risperidone.?

Geta skrev: "Forskning på risperidon påbörjades i slutet av 1980-talet och det godkändes för försäljning i USA under slutet av år 1993."

Från Wikipedia


jag käkar i dag invega och tycker att den funkar bra. :dans

en.wikipedia.org/wiki/Paliperidone
Mer
6 år 1 månad sedan #1033007 av charlie2
Svar från charlie2 i ämnet Risperidone.?

Geta skrev: "Accepterande och godkännande
Den 11 februari 1958 var substansen av Haloperidol färdig, vilket kom som en överraskning för andra kollegor. En ung kemist, Bert Hermans hade utvecklat Haldol i laboratorium i Beere, substansen hette till en början R1625. Haldol var flera gånger mer potent än Hibernal och var både mer snabbverkande och långverkande. Den började marknadsföras i Belgien från och med oktober 1959.
Haloperidol kom till Sverige år 1961.
Haloperidol blev godkänd av FDA den 12 april år 1967 och därmed kom den att användas inom vården i USA."

Från Wikipedia


Risperidone är väl bättre än haldol ändå. .? :?: :?:
Mer
6 år 1 månad sedan #1033008 av Geta
Svar från Geta i ämnet Risperidone.?
Ja, det tycker jag!
Mer
6 år 1 månad sedan #1033009 av charlie2
Svar från charlie2 i ämnet Risperidone.?

Geta skrev: Ja, det tycker jag!


men vad säger experterna på området då. .? :?: