Alternativ till Quetiapine Depot

Mer
6 år 2 veckor sedan #1034486 av K123456
Hej!

Jag vart diagnostiserad med Bipolär sjukdom för ungefär 6mån sedan. Jag har ätit Litium sedan dess och känner tycker att jag blivit av med topparna väldigt bra (hypomanin). Sedan 4 månader sedan har jag ätit Quetiapine depot för att slippa ner-perioderna (Depression). I början åt jag bara 50mg/dag men senaste tiden är jag ordinerad 300mg/dag. Jag känner mig rätt mossig i huvudet och jag är slö hela dygnet av detta. Visst är det skönt att få sova men att vakna är otroligt svårt och jag har ingen fart i huvudet.

Trots detta är jag livrädd för att sluta med dom och hamna i depp-period igen.

Jag har väldigt dålig koll på läkemedel och undrar om någon här har erfarenheter av andra läkemedel som kan fungera.
Målet är att slippa de depressiva faserna men slippa vara en zombie.

Tacksam för tips och svar.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034500 av Geta
Mitt bästa knep för att motverka depression är att gå i psykoterapi.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034566 av Admin1
Tröttheten är dosberoende, så lite lägre dos ger mindre trötthet. Du kan ju diskutera med läkaren. Quetiapin är standard preparat mot depression vid bipolär.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034570 av K123456
Tack för tips! Förutom slöheten så känner jag mig inte heller glad eller ledsen. Allt känns likgiltigt och jag har noll sug för att göra eller hitta på saker.
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1034619 av lumpi
Är också bipolär säger de. Det är ett pris man får betala i många fall. Tar nu 150 mg Quetiapin, har varit uppe i 900 mg under flera års tid. Sedan är det tålamod som gäller också i många fall och man vänjer sig med tiden. Har tagit neuroleptika i snart 12 år och visst, lite trubbig är jag men har funnit mig i mitt nya normaltillstånd. Jag tar även klomipramin för at undvika depression men där finns biverkningar med. Kan du inte få nåt att sova på då? Har du provat ssri? Vet inte om de går ihop med litium, jag tar lamotrigin för svängningarna. Det bästa är om du pratar med din läkare och säger som det är :!:
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1034620 av lumpi
Tar Q. depot (förtydligar) till kvällen. Den sprider ju ut sig över dygnet, om du tar vanliga då, ej depot, till kvällen? Det är en välsignelse att få sova gott.