Livsfarligt att inte ta sina mediciner! Senaste nytt!

Mer
6 år 17 timmar sedan #1047625 av Geta
Nej, jag tog fel. Det var lobotomi som gav nobelpris.

från yle
"Lobotomi
På 1940-talet tog man lobotomin i bruk som en vårdmetod i Finland. Man hyste stor tilltro till dess smärtlindrande effekter. Det här berodde på att Egas Moniz, lobotomins fader, vann Nobelpriset för sin uppfinning 1949.

Moniz var professor i neurologi och teorin bakom ingreppet byggde på att hjärnans frontallober styr beteendet, medan känslorna kommer från den del av hjärnan som kallas thalamus. Om man lyckades kapa förbindelsen mellan de två områdena så skulle patienten befrias från de kaotiska eller oroande känslorna som regerade dennes liv, tänkte man.

Att det inte riktigt fungerade vet vi ju nu efteråt. Så man forsatte att söka efter botemedel. Och man kom på att elektricitet kunde fungera ..."
  • ChujiYellow
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 17 timmar sedan #1047626 av ChujiYellow
Det är lätthänt!

Just det kom ihåg det nu från bakhuvudet att det var lobotomi som en man fick en Nobel för!
Mer
6 år 7 timmar sedan #1047652 av Nissegossen
Jag har haft Hibernal med den fick jag skaffa hatt för den är inte att leka med solen. Förr på sjukhus, kallat Hibernal hatt. Köpte min i Kungsbacka, för solen öste ned och jag skaffade en charleston hatt. Såg den i skyltfönstret i en butik och jag köpte den på studs

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • ChujiYellow
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 11 månader sedan #1047828 av ChujiYellow
Men är dagens mediciner bättre effekt på psykos än hibernal? Jag menar då det fanns inte andra mediciner för psykos hjälpte hibernal så pass mycket så man kunde skrivas ut från sjukhus?

Jag känner enorm tacksamhet att det finns mediciner idag för annars hade jag vart inlåst hela livet!
Mer
5 år 11 månader sedan #1047850 av Nissegossen
När mediciner,kom till sjukhusen var det en stor revolution. Som det var innan, inga tavlor inga gardiner inga krukväxter, med mediciner som Klorpromazin, det Är samma som Hibernal,

Då som ett trollslag gick det att ha gardiner krukväxter tavlor, det blev tyst och folk som varit inspärrade på avd blev lugna och mådde bättre
sv.wikipedia.org/wiki/Klorpromazin

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum