Byta Iktorivil mot Lyrica?

Mer
5 år 11 månader sedan #1053254 av Richard
Jag har för mig att jag gjort en tråd om detta, men hittar den inte...

Jag tänkte föreslå för läkaren att byta ut mina 4 mg Iktorivil som jag tar på kvällen mot 150 mg Lyrica morgon och kväll. Jag har ätit Iktorivil i ca 15 år, så det kanske kan vara svårt att bara sluta med dom. Men Lyrica ger mig en annan form av lugn, jag blir mindre rastlös o kan koncentrera mig bättre.

Jag känner också att jag inte behöver dricka alkohol för att bli mindre rastlös, 150 mg morgon o kväll är tillräckligt, d.v.s. utan att jag blir snurrig av Lyrican.

Man kanske kan behöva trappa ner Iktorivil under en period o inte klippa dom direkt?

Tror ni läkaren går med på det?
Mer
5 år 11 månader sedan #1053529 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta Iktorivil mot Lyrica?
Jag tror säkert att läkaren går med på detta. Trappa ner Iktorivil låter bra.
Mer
5 år 10 månader sedan #1056911 av Richard
Svar från Richard i ämnet Byta Iktorivil mot Lyrica?
Jo, det gick. I.o.f. sa han att han inte gärna skriver ut Lyrica, då man blir beroende av den med.

Men nu halverade jag min Iktorivil till 2 mg, o fick 2 x 75 mg Lyrica.
Mer
5 år 10 månader sedan #1056932 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta Iktorivil mot Lyrica?
Det är visst bara 50 % som får effekt mot ångest av Lyrica. Hjälper visst inte alla.
Mer
5 år 9 månader sedan #1066060 av Richard
Svar från Richard i ämnet Byta Iktorivil mot Lyrica?
Läkaren var inte helt positiv till Lyrica, men det vore bra om jag kom ifrån benzo-beroendet (Iktorivil). Men det finns en beroenderisk med Lyrica också. Så läste jag i förra nyhetsbrevet att det också kanske ska klassas som narkotikum;
lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER...ssas-som-narkotika-/

Jag vill ju inte bli beroende av Lyrica också. Kanske försöka att hålla upp ett par dagar i veckan så man inte blir beroende? Eller vad för tips?

Mer
5 år 9 månader sedan #1066074 av Guru
Svar från Guru i ämnet Byta Iktorivil mot Lyrica?
Försiktig med Lyrica, den kan vara väldigt jobbig att sluta med när man vill det.