Övermedicinerad?

Mer
5 år 8 månader sedan #1073514 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Övermedicierad?
Idag sov jag midnatt till 05:15. Denna veckan har sett ut ungefär så
Mer
5 år 8 månader sedan #1073610 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Övermedicierad?
Det krävs helst 7-7,5 timmes sömn för att få skydd mot psykos.
Mer
5 år 8 månader sedan #1073799 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Övermedicinerad?
Ja, du är övermedicinerad... Använd bara en antipsykotika, det räcker.
Mer
5 år 8 månader sedan #1073808 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Övermedicierad?
Frågan är som sagt om du har behov av all medicin och om man tänker på funktionen (förebygga och lindra) så kan man säga att du behöver dom om du inte mår bra även fast du har dom. Grejen är den att man har friskhetsperioder och sjukdomsperioder och i mitt fall tänker jag köra på så lite mediciner som möjligt (har tagit bort zyprexa och ersatt med latuda, en med lindrigare effekt och mindre biverkningar). Ett tjorv med det här är att medicin kan behöva tid för att ge effekt. min andra tanke är att om du akut behöver antips då kan du sätta in zyprexan igen.
Därimot bör du tänka på att när du tar bort en medicin så krävs en justeringsperiod. alltså att när effekten är borta så kommer du behöva göra ny anpassning.
Du skulle kunna säga att du just nu inte vill ta bort något för att du inte vill rubba den livsstil du har. Man ska bara tänka på att ta bort mediciner när allt fungerar finnemang och det inte finns en tillstymmelse till sjukdom...

Håller ni med resten?
Mer
5 år 8 månader sedan #1073810 av rymd
Svar från rymd i ämnet Övermedicierad?
håller med, allt som skyddar mot psykos är bäst dock
Mer
5 år 8 månader sedan #1073815 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Övermedicierad?
Dom är starkast men knappast hälsosammast. Frågan är om man kan ta bort något och inte bli akut sjuk igen och eftersom Tibbs verkar känslig och inte kan sova (beror på stressen). Vet inte hur mycket det inspelar. Zyprexa har flera funktioner bl.a. anti psykotisk och stämningsstabiliserande. Den är inte lätt att ta bort ur livsstilssynvinkel. Men vi vet inte exakt vad Tibbs behov är och det är nog det läkarna reagerar på. Det är som man har ändrat perspektiv när det gäller medicin. Förr, nått år sen langad man på mediciner lite i experiment syfte för att se om man mår bättre. Nu låter det som om någon sagt nej och att det blir massa rabalder kring det.
Jag vet inte men får du många biverkningar Tibbs? Blir du negative påverkad av medicinerna på något sätt som försämrar dina chanser att ha ett bra liv?
Vad kan man säga.. Man har knappast ett bra utgångsläge som "psykos" patient.