Byta Venlafaxin mot Voxra o Fluoxetin?

Mer
5 år 6 månader sedan #1093872 av Richard
Jag var hos psykiatern idag o frågade om man kunde kombinera Venlafaxin med Voxra, men det är inte särskilt lämpligt eftersom en del verkar på samma sätt. Han sa att det i så fall var bättre att byta Venlafaxin, som är en SNRI (den hämmar återupptag av både serotonin och noradrenalin), mot en SSRI (hämmar endast serotoninåterupptagandet) o Voxra (hämmar återupptaget av dopamin och noradrenalin).

Jag föreslog Voxra eftersom det är vanligt att gå ner i vikt, man blir av med röksuget o att den möjligen skulle ha en inverkan på min ADD. Samt få sätta in Fluoxetin för serotoninet för depression. Väljer främst Fluoxetin för att jag har haft den o den hjälpte, o att jag inte gick upp i vikt av den. Jag har haft Paroxetin också, men den var värdelös. Vet inte hur Sertralin eller Citalopram fungerar på mig.

Nu gör jag ett försök att gå ner till 225 mg Venlafaxin, så kanske jag kan få Voxra senare.
Mer
5 år 6 månader sedan #1094224 av Admin1
Voxra ökar noradrenalin och dopamin. Möjligen kan dopaminet kanske öka psykossymptom, men du tar ju Haldol så den hämmar troligen dopamin.
Mer
5 år 6 månader sedan #1094241 av krokus
Richard,
Har du läst i Fass om Voxra och alkohol?

Men om du för närvarande har en hög alkoholkonsumtion ska du inte abrupt sluta dricka, eftersom du kan riskera att få ett krampanfall.


Menar inte att vara "sån", men visst dricker du rätt ofta?
Mer
5 år 6 månader sedan #1094246 av Richard
Jo, jag dricker lite för mycket, men har dragit ner rätt mycket det senaste halvåret.

Förr drack jag typ 5 dagar i veckan, nu kanske 2.