Jag köpte nyss "läkemedel" som räknas som kosttillskott i de flesta andra länder

Mer
5 år 4 månader sedan #1113307 av Richard
Jag beställde nyss fyra olika preparat. I Sverige är de klassade som läkemedel (absolut inte som narkotika, då hade det givetvis varit olagligt), men som i de flesta länder räknas som kosttillskott då de är naturliga substanser som redan finns i kroppen. Har sett de säljas i t.ex. transitområdet på flygplatser. Jag beställde följande;
GABA 500 mg
5-HTP 100 mg
L-tryptofan 500 mg
Melatonin 3 mg

Tror ni man blir bättre av det?
Mer
5 år 4 månader sedan #1113387 av Admin1
Det beror nog också på säljarens trovärdighet. Det är inte alltid preparaten innehåller det som påstås. Det finns en risk med tryptofan om du tar SSRI för det kan bli ökad risk för serotoninergt syndrom.
Mer
5 år 4 månader sedan #1113457 av Richard
Ja, bara för det är hälsokost är de inte ofarliga... Jag har funderat på risken för serotonergt syndrom vad gäller 5-HTP o L-tryptofan, då jag äter 375 mg Venlafaxin dagligen. Sen äter jag Iktorivil, Lyrica o Imovane som mixtrar med GABA, så det kanske interagerar? Melatonin är i.a.f. ingen fara.

Jag köpte dessa:
5-HTP, 100 mg, 120 st för 286 kr: www.vitanetshop.com/se/5-htp-extra-strength-swu518.html
GABA, 750 mg, 200 st för 99 kr: se.pipingrock.com/gaba/gaba-gamma-aminob...mg-100-capsules-3852
L-tryptofan, 500 mg, 120 st för 125 kr: se.pipingrock.com/stress-management-slee...mg-60-capsules-40218
Melatonin, 3 mg, 500 st för 68 kr: se.pipingrock.com/melatonin/melatonin-3-mg-250-tablets-11285

5-HTP hittade jag dock senare mycket billigare här: se.pipingrock.com/5htp/5-htp-200-mg-90-capsules-5782
Mer
5 år 4 månader sedan #1113492 av Nissegossen
Jag ville ha min läkare till att skriva ut Melatonin. Han sade jag har försökt, men jag är inte betrodd den rätten, han sade de säljs över disk i dagligvaruhandeln i Bla Danmark och du får föra över dem till Sverige det är lagligt men jag får inte skriva ut det. Det är en produkt som är naturlig och det är inte klassat som knark. Min fråga är osökt, vilka tjänar på det i Sverige då det är ett medel du sover på och vilka har erbjudit pengar till de som bestämmer om vilka sömnmedel som säljes
I Sverige?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 4 månader sedan #1113500 av Geta
Min kusin blev rekommenderad Melatonin, men ingen läkare ville skriva ut det.
Mer
5 år 4 månader sedan #1113501 av Richard
Melatonin finns på recept under namnet Circadin 2 mg, 30 tabletter, o kostar runt 280 kr på svenska apotek.

Där jag beställde de, Melatonin 3 mg, 500 tabletter för 68 kr...

Det går inte att ta patent på melatonin, då det är en naturlig substans. Det skulle vara som att ta patent på luft.
Att Orifarm, som tillverkar Circadin leker rövare är bara sjukt.