När man tar antipsykotika, betyder det att kvaliteten på sömnen är sämre?

Mer
5 år 4 månader sedan #1113534 av Carmen Al Kebab
När man tar antipsykotika, betyder det att kvaliteten på sömnen är sämre än utan antipsykotika under samma mängd sömntimmar?

Jag tror det kan mycket väl vara anledningen till att psykiskt sjuka under antipsykotika sover så mycket till skillnad från övriga befolkningen.
Mer
5 år 4 månader sedan #1113538 av Geta
Det beror väl på att medicinen är tungt sederande att man sover så mycket.
Mer
5 år 4 månader sedan #1113554 av Inwatto
När jag tog litium, var jag konstant trött på dagarna. Det spelade ingen roll om jag sov mer, jag blev aldrig utvilad. Den medicinen tycker jag gav sämre sömn.

Med Abilify (eller Zyprexa med för den delen), blir jag utvilad efter att ha sovit någon timme mer än medelsvensson. Det tycker jag inte visar på att sömnen skulle vara försämrad av medicinen. Jag hör nog till de som sover dåligt oavsett.

Du kan nog inte generalisera så om antipsykotikan, Carmen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1113558 av Rrusheflower
Jag har problem med sömnen. Ibland sover jag för mycket, ibland kan jag inte sova på natten. Jag har schizofreni. Det har nog med diagnosen att göra att man har problem med sömnen. Ångest och oro. Hallucinationer kan också skapa ångest, oro och rädsla. Medicinen är bra så inte "bägaren rinner över". Så det inte blir för mycket för dej. Jag måste ta mina injektioner (medicin) regelbundet, annars mår jag sämre.
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Rrusheflower.
Mer
5 år 4 månader sedan #1113616 av Admin1
Det varierar hur sömnen påverkas av antipsykotika. Generellt förbättras den, men för Latuda och Reagila, som verkar uppiggande är det nog tvärtom. Invega är neutralt, medan resten är tröttande oftast.