När det darrar bara i tungan, är det tremor eller dyskinesi?

Mer
5 år 3 månader sedan #1119761 av Carmen Al Kebab
Jag kan inte påstå att det darrar jättemycket men successivt kanske det börjar darra mycket i tungan vem vet?

Är det tremor eller dyskinesi? Jag har inga andra ofrivilliga rörelser i kroppen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119787 av sodergardfia
Det är antagligen dyskinesi, om du frågar mig! Jag har haft tardiv dyskinesi, och den satt bara i munnen o tungan. Läpparna gjorde konstiga, nästan rytmiska rörelser (lite som munnen på en guldfisk!) och tungan darrade/ryckte så att jag stammade kraftigt och ”svalde ord” när jag skulle prata . Jag fick omedelbart ta bort Abilify, och efter bara några dagar var munnen normal igen! Jag kan få liknande munrörelser när jag är trött eller uppvarvad, men det är inte särskilt ofta.
Det är ju många mediciner som kan ge dyskinesi , och jag tror att abilify INTE är den vanligaste. Om man inte kan riskera att ta bort medicinen kan man ju få en särskild medicin mot dyskinesin! Jag hade ”tur”, för jag gick på både abilify och olanzapin, så jag behövde inte vara utan neuroleptika . Fast nu kanske jag kommer behöva sluta med olanzapin pga höjda nivåer av hormonet prolaktin, men först ska min hypofys röntgas (imorgon, faktiskt ) för att utesluta tumör. Jag antar att det kan bli en del blodprover också.

Men alltså: du har troligen nån typ av dyskinesi ! Fast jag är ju ingen läkare.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119800 av Carmen Al Kebab
Tack sodergardfia... Som en present tillbaka kan jag skriva till dig att jag fick detta efter 3-4 år på Risperidon alternativt Risperdal Consta.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Carmen Al Kebab.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119806 av Zoidar
Jag bet mig i tungan två gånger i natt. Vaknade av att jag tuggade. Detta problem började med Peratsin. Kan det vara förstadie till TD? Vad göra, vill ej ha bettskena.

Edit: Läste att ångest och oro kan orsaka detta. Sover ibland oroligt, kanske det som är felet?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 3 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119855 av Admin1
Om du har tardiv dyskinesi kan du upptäcka med detta test:
www.viska.se/sjaelvtesterna/kan-jag-ha-tardiv-dyskinesi

Om du tror du har tardiv dyskinesi be om remiss till neurolog.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119878 av krokus
Zoidar,
Varför inte bettskena? Visst, man är ju inte så snygg... :)