Kan man äta antipsykotika utan att ha psykos?

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120731 av charlie2
så det jag undrar kan man äta antipsykos utan att ha psykos.?

jag vet att det finns en del autister som käkar antidepressiva utan att ha psykos.:tänk :?:

Zyprexa®
Risperdal®

så vilka andra får denna medicin utan att ha psykos.?
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120737 av Geta
Ja, man ordinerar antipsykotika till utvecklingsstörda och dementa, som är besvärliga utan psykos. Det är för att lugna ner dom.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120740 av charlie2
ja det har jag läst också någonstans så den funkar också på det sättet.?

vad bra.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120741 av Geta
Det är nog inte alltid så positivt men det kan vara svårt att göra på annat sätt.
Mer
5 år 3 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1120744 av charlie2
men tar inte ssri bort aggressivitet också då.?

ssri funkar väl också.?
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120745 av sodergardfia
Jag tar olanzapin/zyprexa. Hade tidigare även abilify, som byttes mot Fluanxol när jag plötsligt drabbades av tardiv dyskinesi i sensomrars. I vintras togs även Fluanxol bort pga att jag plötsligt fick mjölk i brösten, vilket visade sig bero på höga nivåer av prolaktin. Sen visade det sig att Fluanxol förmodligen inte var boven ändå! Där är jag nu, och förmodligen kommer ännu fler ändringar göras.
Jag har ingen officiell psykosdiagnos, även om läkarna pratat om röster o gränspsykos/pre-psykos o allt möjligt, och en av dem sa öppet att vi tänker inte utreda/ge diagnos, vi tänker bara behandla symtomen. Så jag har 13 piller om dagen, och mina diagnoser är Asperger\autism och ADD på gränsen till ADHD. Jag är trött på att bli itryckt massor av mediciner jag inte har rätt diagnos för, så jag ska sätta ner foten och säga ”utred mig eller ta bort så många mediciner som bara går!”, fast kanske med lite andra ord, jag är för feg för att vara helt rakt på sak.
Sen måste jag ju nämna att medicinerna faktiskt HAR hjälpt mig massor , men jag vill veta om de fortfarande behövs. De har ju börjat påverka kroppen! 10 års medicinering tar väl ut sin rätt, 10 års medicinering UTAN ORDENTLIG DIAGNOS.

Det är mycket troligt att jag har en sjukdom eller personlighetsstörning med psykossymtom, tror iallafall jag, för både mamma och hennes bror har samma symtom. Mentalsjukdom har funnits i den sidan av släkten åtminstone sen 1800 talet (jag släktforskar ). Så det är nån ärftlig sjukdom. Vilken vet jag inte. Jag tycke att schizotyp personlighetsstörning stämmer VÄLDIGT väl in på både mig, mamma och morbror, men kruxet är att då kan man inte ha Asperger ! Mamma o jag har Aspergerdiagnos. Fast mamma stämmer snarare in på den där personlighetsstörningen , för hon är ingen typisk aspergare .
Min morbror är sjukast - just nu är han förmodligen psykotisk , men han totalvägrar söka hjälp, för ”inget är fel på honom, och psykiatrin är med i konspirationen som myndigheterna har mot honom !”- medan mamma har lite mildare symtom än både morbror och mig. Men hon är ändå ganska rejält sjuk om hon inte tog neuroleptika . Jag ligger mellan dem på skalan.
Men ingen av oss har nån psykosdiagnos . Så jag har uppfunnit en: Åkesson syndrom! (Vi heter Åkesson , men det bör i sammanhanget påpekas att vi inte är släkt med Jimmie, haha).