Kan man bli beroende av Akineton?

  • RainDrops
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135291 av RainDrops
Kan man bli beroende av Akineton? skapades av RainDrops
Tappar akineton effekt efter ett tag när man har ätit det?
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135336 av Nissegossen
Nej, Akineton är icke vanebildande, inget att oroa sig för, men allt över 5st per dag är missbruk då man till en början vill ha fler för att man tror att, man mår ännu bättre med mer.

Gå inte på den niten, för om du tar fler, blir det en mycket otrevlig upplevelse

En del går på niten de tror inte på det och måste göra den erfarenheten själv, vill hitta en synonym för din idiot som själv måste göra erfarenheten själv!

Nöjd med svaret?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Nissegossen.
  • RainDrops
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 1 månad sedan #1135547 av RainDrops
Svar från RainDrops i ämnet Kan man bli beroende av Akineton?
Har du nån länk som backar upp det du säger?
Mer
5 år 1 månad sedan #1137390 av Richard

Indikationer

Parkinsonism. Medikamentellt betingade extrapyramidala symtom (akut dystoni och initial dyskinesi).

www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId...130000048#indication

Dosering

Parkinsonism. Oralt: Kontinuerlig ökning från ½ tablett 2 gånger dagligen till individuell optimal dos, vilken som regel uppgår till ½-2 tabletter 3-4 gånger dagligen. Parenteralt: I svåra fall 2(-4) ampuller [10(-20) mg] intramuskulärt eller långsamt intravenöst, fördelade över dagen.

Medikamentellt betingade extrapyramidala symtom (akut dystoni och initial dyskinesi): Oral tilläggsmedicinering till neuroleptika ½-1 (-2) tabletter 1-4 gånger dagligen. Vid parenteral medicinering (akut dystoni) ges ½-1 ampull (2,5-5 mg) intramuskulärt eller långsamt intravenöst. De extrapyramidala symtomen kan försvinna redan under injektionen. I dessa fall skall injiceringen avbrytas. Vid behov kan den föreskrivna dosen åter ges efter 30 minuter.

Äldre: Lägsta möjliga dos ska väljas vid behandling av äldre patienter, särskilt de med symtom på organisk hjärnsjukdom eller med ökad benägenhet för cerebrala kramper. Vid behov rekommenderas successiv ökning av dosen. Äldre patienter är mer känsliga för antikolinergika.

www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19600130000048#dosage

Själv blir jag helt sjuk av typ en halv tablett, blir rädd, paranoid o psykotisk. Den tar ju bort hela effekten o syftet med min Haldol! Jag är hellre lite stel i ryggen än äter den där skräckmedicinen! Ändå testade jag att dra i mig en hel karta (20 st, 40 mg) på en gång... Totalpsykotisk o totalt väck! Man glömmer det man tänkte för en sekund sen. Det går inte att prata eller skriva heller p.g.a. att minnet kopplas bort. Men nä, det är inget kul rus! En del kanske tycker det, men inte jag...

Det kan missbrukas, men är inte narkotikaklassat eller vanebildande.
  • RainDrops
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 1 månad sedan #1137428 av RainDrops
Svar från RainDrops i ämnet Kan man bli beroende av Akineton?
Tack Richard, men bara en fråga om det inte är vanebildande hur kan det finnas risk för missbruk? Finns det liknande mediciner som ger ett rus av välmående som det gör på mig som inte är vanebildande tex lyrica?

Ja jag kan förstå att du mådde helvete efter stoppat i dig 20 st! En gång tog jag ett helt paket setralin glömt styrka och hur många men det var minst 20 st så mådde jag iaf oxå helvete.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137459 av Richard
Nja, ruset är mer åt det hallucinogena hållet. O det är väldigt sällsynt att man blir beroende av t.ex. andra hallucinogener som LSD o meskalin.

Men visst, allt kan skapa beroende. Om t.ex. Nisse håller upp några dagar skulle han nog må sämre, men då är det nog mer att jämföra med de antidepressiva medicinerna.