Abilify - verkningsmekanismen!

Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1154040 av Lelle
Farmakologisk verkan (detaljerad).

Abilify aktiverar receptorn 5-HT1A i nästan hög frekvens.
Serotoninreceptorn 5-HT2A aktiveras och även 5-HT7 blir aktiverad.
Att aktivera 5-HT2A kan orsaka synhallucinationer.
Receptorn 5-HT2C aktiveras i medelfrekvens och 5-HT6 blockeras.
Abilify blockerar 5-HT2B kraftigt. Kraftfull blockad av 5-HT2B kan
kanske göra att Abilify kan lindra migrän. Receptorn 5-HT2B har visat sig vara mycket betydelsefullt för reglera normala serotonin nivåer.
När det kommer till dopaminreceptorerna så aktiverar abilify delvis den presynaptiska dopamin D2 men blockerar den postsynaptiska dopamin D2.
Abilify är partiell agonist vid dopamin D3 och dopamin D4, dessa receptorer blockeras inte.
Att muskarin M3 blockeras kan vara förklaringen till att höjda blodsockernivåer kan inträffa med Abilify.
Abilify blockerar även muskarin M4.
Som i likhet med Zeldox så sker polymorfism mellan alpha2A (adra2a) och MTHFR generna och kan orsaka signifikant reducering av kroppsvikt bland användare.
Att Abilify inte aktiverar beta-3 adrenergic receptor (β3) som Zeldox, är bidragande orsak till att fler kan bli hungriga och kan öka i vikt. Abilify är full agonist på kalciumkanaler Ca2+. Kalcium kan öka upptagningsförmågan av magnesium vilket leder till mer energi. Kan inducera viktminskning hos vissa.
Att aktivera sigma-1 receptorn (σ1) och aktivera 5-HT7 kan leda till ökad energi.
Antidepressiv effekt med Abilify självklart kan vara genom aktivering på sigma-1 receptorn (σ1). Kombination med blockad av histamin H3 dessutom ger i detta fall ökad vakenhet.
Abilify ökar nivåerna av BDNF (Brain-derived neurotrophic factor) och PSD-95 (postsynaptic density protein 95) .
Abilify ökar NADPH nivåerna i PC12 cellerna genom att minska ROS generationerna. Pyruvate kinase aktivitet blev förbättrad av Abilify. Dessa observationer indikerar att Abilify eventuellt har en farmakologisk överlägsenheten gentemot Klozapin och haldol i ROS-generationen och justeringen av de glykolytiska vägarna.

-.


Farmakologisk karta.
Affinitet:

+ låg

++ måttlig/medel

++++ hög

+++++ Väldigt hög

-.

++ 5-HT1A (partiell agonist, Pki 7.86)
+ 5-HT1B (antagonist, Pki 5.67)
+ 5-HT1D (antagonist, Pki 5.67)
++ 5-HT2A (partiell agonist, Pki 7.80)
++++ 5-HT2B (antagonist, Pki 8.79)
++ 5-HT2C (partiell agonist, Pki 7.86)
+ 5-HT3 (antagonist, Pki 5.67)
++ 5-HT6 (antagonist, Pki 6.87)
++ 5-HT7 (partiell agonist, Pki 7.80)
+ dopamin D1 (antagonist, Pki 5)
Presynaptiska dopamin D2 (Delvis aktiverar)
Postsynaptiska dopamin D2 (Blockerar)
++ dopamin D3 (partiell agonist, Pki 7.80)
++ dopamin D4 (partiell agonist, Pki 6.78)
+ dopamin D5 (partiell agonist, Pki 5)
++ alpha1A (antagonist, Pki 6.80)
++ alpha1B (antagonist, Pki 6.80)
++ alpha2A (antagonist, Pki 6.70)
++ alpha2B (antagonist, Pki 6.57)
++ alpha2C (antagonist, Pki 6.80)
++ histamin H1 (antagonist, Pki 7.60)
++ histamin H3 (antagonist, Pki 7.80)
+ muskarin M1 (antagonist, Pki 5.60)
+ muskarin M2 (antagonist, Pki 5.70)
++ muskarin M3 (antagonist, Pki 7.05)
++ muskarin M4 (antagonist, Pki 7.05)
+ muskarin M5 (antagonist, Pki 5.67)
++ beta-1 adrenergic receptor (β1) (aktiverar, Pki 6.57)
++ beta-2 adrenergic receptor (β2) (aktiverar, Pki 6.57)
+ beta-3 adrenergic receptor (β3) (aktiverar, Pki 5.67)
++ sigma-1 receptorn (σ1) (full agonist, Pki 7.85)
kalciumkanaler Ca2+ (full agonist)
+ Serotonintransportör (återupptagshämmande (ökar), Pki 5)
+ Noradrenalin (hämmar, Pki 5.76)
+ Dopamintransportör (inaktiv)
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1159178 av 1Dave
Hänger inte med på allt men har fått Abilify utskriven. Tog första dosen idag. Hoppas att kunna ersätta Trevicta med Aripiprazol injektion om allt går bra.

/Dave
Last edit: 4 år 9 månader sedan by 1Dave.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1159183 av Lelle
OK, hoppas det går bra - lycka till! Jag hade Abilify år 2013 tillochmed 2015!
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 9 månader sedan #1159185 av 1Dave
Tack! Upplevde du några biverkningar när du hade Abilify?

/Dave
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1159189 av Lelle
Jag gillade den på ett sätt men det var så drygt att den gjorde att jag ökade i vikt. Men på 5 milligram dosen var det inte jätte allvarligt och jag kunde motionera ner mig i vikt ändå.

Men sedan efter jag slutade ta den och fick en till psykos krävde jag lite högre dos. Tog då 15 milligram och tyvärr svällde jag upp många kilon och mitt midjemått blev större på alla vikterna, blev uppblåst. Men ur mående synpunkt var den perfekt! Och inga biverkningar.

Men jag fick sedan flera psykoser och senaste gången var Abilify lite för svag för mig. Nu har jag varit frisk ett tag - kanske att Abilify kan idag, men bara kanske.

Vilken dos av Abilify har du 1Dave ??
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Lelle.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 9 månader sedan #1159198 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Abilify - verkningsmekanismen!
Har haft abilyfy under ett par år, tyckte aldrig om den medicinen, tog den på morgonen och blev alltid trött på den plus att jag gick upp i vikt, ryktet var att den var aktiverande och att man inte gick upp på den, satte själv ut den 2017 blev i och för sig psykotisk en kortare tid efter hade en annan sort då medvilken jo det cisordinol som jag tog på kvällen åkte ut de med, mådde inte bra på dem heller, men det är svårt att motbevisa en medicin när de sägs vara aktiverande och uppiggande och du själv mår precis tvärtom, nu har jag ju xeplion istället bättre än abilify åtminstone.