Hur lägga upp Clozapin-behandling?

Mer
4 år 9 månader sedan #1166773 av Admin1
Ingen idé att testa Clozapine bara med 12 tabletter. Sedan risken för nedsatt infektionsförsvar finns och man skall kolla vita blodkropparna regelbundet.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167348 av Cosmos
Vad jag vet om Clozapine är att den har en rad otrevliga bieffekter men också att den saknar de biverkningar som andra neuroleptika har. Jag tänker mig då sådant som krypningar, prolaktinhöjning och tardiv dyskinesi. Har stora problem med krypningar i kroppen och är livrädd för att börja tugga och grimasera. I sådana fall är man dömd till isolering och borta från ett socialt liv, jobb och rekreation. Vill inte heller ha några jättebomber vilket jag har sett hos en del som använder Risperdal och Cisordinol

Clozapine har inga sådana biverkningar så jag är inne på att pröva. Fast är det stor risk för blodbildsförändringar, hjärtinfarkt och kraftig viktökning?
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1167486 av Admin1
Viktökningen är värst, men lika hög som för Zyprexa. Blodbildsförändringarna drabbar bara 1 % första året och senare bara 0,1 %. Clozapine har bäst effekt och särskilt hos de med dålig effekt. Men i 60 års åldern får de flesta bra effekt och oftast kan dosen sänkas kraftigt.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167516 av björk

Admin1 skrev: Viktökningen är värst, men lika hög som för Zyprexa. Boldbildsförändringarna drabbar bara 1 % första året och senare bara 0,1 %. Clozapine har bäst effekt och särskilt hos de med dålig effekt. Men i 60 års åldern får de flesta bra effekt och oftast kan dosen sänkas kraftigt.


Jag fick min första Clozapine tablett

av en som hette Sebastian.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167583 av Richard
Jag tror jag struntar i att ta tabletterna...
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1167640 av björk

björk skrev: Jag fick min första Clozapine tablett

av en som hette Sebastian.

Sebbe va grym vi spelade även Simply the best med Tina Turner vilket vann gehör. Det var då jag låg inne med batman snubbe, ja ni fattar - - -
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.