Apoteksetiketterna bleknar med tiden

Mer
4 år 5 månader sedan #1204607 av Richard
Jag noterade nu att texten apoteksetiketten på min burk med Venlafaxin 75 mg nästan har bleknat bort. Jag vet ju hur det ska doseras, men många måste läsa texten varje gång de ska ta medicinen. Detta är naturligtvis inte bra. Den är uthämtad 30 juni 2019. Nu har jag mina mediciner i köket, så det kan bero på värme eller ljus. Har någon annan märkt detta också?

Men jag kom på en rolig grej!
Förr i tiden, kunde man betala med s.k. checkar, typ på 80-talet o tidigare. Man skriver en check, på typ 800 kr. Sen går man till banken o löser ut den från utfärdarens konto. Men så fanns det en metod att behandla checkarna först med en kemisk lösning, så att pappret förstörs av sig själv inom typ 8 timmar. Så när mottagaren ska lösa in den dagen efter, så ligger det bara lite damm o checken är puts väck!

En gång storhandlade vi på Brännborns, nuvarande ICA Maxi, på 80-talet för säkert 2 000 kr o betalade med en check. Men på natten kom det tjuvar o sprängde sönder kassaskåpet på Brännborns! Om checken förstördes i explosionen eller om tjuvarna tog den o inte kunde lösa in den vet vi fortfarande inte, men det drogs aldrig 2 000 kr från kontot... :lol:
Mer
4 år 5 månader sedan #1204834 av Admin1
Den har inte utsatts för väta eller lösningsmedel? Mina föräldrar hade gamla mediciner många år gamla och etiketterna var perfekta.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204843 av Geta
Har inte märkt att etiketterna har bleknat på medicinförpackningar.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1204871 av Nissegossen
Nä, han vill bara visa sina kemiska kunskaper han har

Förekommer checker Numera?
www.konsumenternas.se/betala/olika-betal...a/checkar-postvaxlar

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204917 av Rrusheflower
Mina mediciners apoteksetikett bleknar också med tiden, men dom sista siffrorna brukar synas.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204928 av Geta
Så gammal blir inte min medicin.