fanns det ingen ört eller syra eller något medel som kunde hämma psykos före 50

Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1214126 av Lelle
jag läste nyss om ergotamin. är alkaloid som utvinns ur mjöldryga. jag skrev om den förut. och lyckades idag komma ihåg den igen.

den binder vagt till dopamin d2-receptorn. Det är via dopamin D2-blockad som antipsykotisk effekt förmedlades med den första antipsykotikan. tills klozapin kom som verkar via glutamat, men det togs inte vidare med senare antipsykotika. Man fortsatte fokusera runt dopamin D2-receptorn.

Atypiska antipyskotika blockerar 5-HT2A receptorn vilket också ger antipsykotisk effekt.

fanns det ingen ört, syra eller något medel som hade antipsykotisk effekt i någon grad? jag undrar om det kanske funnits något före Hibernal som syntetiserades år 1949 av Rhône-Poulenc. Tänk om något fanns men man höll tyst om det. Vilka läkemedelsföretag fanns på 1940-talet? Var det endast Rhône-Poulenc som ville utveckla antipsykotiskt medel?

Hur var det i romerska riket? man hade ju avloppssystem. hade man kanske något som kunde hjälpa mot psykoser? Hela riket gick totalt under och allt föll ner i glömska. så tänk om det kanske fanns något?
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1214127 av Nissegossen
Du får denna söksida läs pǻ om Hibernal, tror det första var att den var för något annat, men slumpen gjorde att de fann att den gick att använda för psykoser
www.google.se/search?sxsrf=ACYBGNSuo4Ufs...tHDgYQ4dUDCAU&uact=5


www.mimersbrunn.se/article?id=59798

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1214129 av Lelle
det är nog inte så enkelt att bara blockera den och den receptorn. men angående dopamin d2 och 5-ht2a är vad man talar om inom farmakologilitteratur.
-
Verkningsmekanism är kort sagt att neuroleptikan normaliserar aktivitet i hjärnan - som anses blivit påverkad vid schizofrenisjukdom.
-
ja kanske ändå hibernal (som syntetiserades 1949) var den allra första! men jag tvivlar ändå någonstans.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 3 månader sedan #1214132 av Maxjohan1983

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
4 år 3 månader sedan #1214136 av Lelle
läst artikeln! varit sj omega-3 användare i flera år.
Mer
4 år 3 månader sedan #1214139 av Lelle

Nissegossen skrev:

www.mimersbrunn.se/article?id=59798


läst. ja så gick det till i samhällsutvecklingen.