Byta till nyare antipsykotisk medicin

Mer
4 år 3 månader sedan #1218863 av Saari
Hej!

På fredag ska jag träffa en läkare och prata om att byta ut Seroquel mot en annan neuroleptika. Vet ni vilka mediciner som är relativt nya och funkar bra?

Jag har ätit Seroquel jättelänge, och när jag har försökt byta den mot Solian och sen Abilify så har jag blivit sjuk igen. Men nu var det länge sedan och vården tycker att Seroquel är för stor belastning på kroppen. Jag håller med, för att jag bara ökar i vikt och för att Seroquel kan orsaka demens (tydligen). Jag är kraftigt överviktig så jag undrar vilka antipsykotiska mediciner det finns som inte ger viktuppgång.

Om läkaren föreslår mediciner så vill jag vara lite förberedd :grandpa

Står endast på 400mg Seroquel och tror inte att jag behöver en medicin som är superstark, jag har varit psykosfri länge nu och är i hyfsad mental balans. Men att gå helt utan kan jag ju inte.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218866 av Nissegossen
Det jag har är ett gammalt medel, trilafon injektioner var 14dag den är viktneutral varför jag talar om det

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 3 månader sedan #1218871 av Drummer
Seroquel är bra för sömnen men har en lite sämre effekt på psykosen beroende på dos. Seroquel depot måste man ha för att effekten ska sitta i ett längre tag.

Mediciner som inte ger viktuppgång är Zeldox, Abilify och Latuda.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218879 av Saari
Jag behöver inte äta medicin som gör mig trött, snarare tvärt om.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218882 av idefix
Jag måste delvis hålla med Drummer här: Zeldox, Abilify och Latuda.

Zeldox måste tas med mat, regelbundet. Har man oregelbundna matvanor så kanske den inte passar så bra.
Abilify kan tas en gång om dagen, med eller utan mat, och kommer dessutom i en variant som går att få som injektioner: Abilfy Maintena.
Latuda kan jag för lite om för att ge någon information om, annat att det är en relativt ny medicin.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218888 av Zoidar
Skulle jag själv provat någon ny hade jag valt Latuda. Sägs ju vara hyfsat snäll mot vikten.

Anchored in Christ ✟