Hjälper centralstimulantia även fast man käkar lugnande?

Mer
4 år 3 månader sedan #1219382 av Richard
Jag har obehandlad ADD (Attention Deficit Disorder), det märker jag mer o mer av. När vi planerar på Spiran (min dagliga verksamhet) snurrar det i huvudet. ADD'n är utredd o det står klart o tydligt i min journal. Jag har aldrig blivit behandlad för den (har Asperger också om det kanske hör ihop).

Jag har alltid blivit behandlad för depression, ångest, vissa vanföreställningar, främst av paranoid typ, de har satt schizoaffektivt syndrom. Den enda "uppåt-medicinen" jag har är Venlafaxin, o så jäkla uppåt är den inte. Annars har jag en massa dämpande, Lyrica, Haldol, Iktorivil, Theralen, Melatonin (självmedicinering) o Imovane.

Jag har naturligtvis testat metylfenidat (Ritalin, Concerta) o dexamfetamin (Elvanse, Attentin), men minns inte hur jag reagerade på vanliga doser, jag missbrukade det mest. Nu tror jag inte min psykiater är särskilt pigg på att skriva ut ännu mer narkotika till mig (har redan 3 st), men om man skulle ta upp ADD'n , jag kan göra en ny utredning, den jag har är från 2005.

O när jag frågade om Modafinil, så sa han att det kan utlösa psykoser, det kan väl centralstimulantia också göra. Jag skrev i nån tråd att jag kan utlösa städpsykoser med amfetamin... Men tror ni det skulle kunna funka, att man kan koncentrera sig bättre om jag fick t.ex. Elvanse? I förskrivna doser naturligtvis, inget missbruk! Eller blir den värdelös p.g.a. allt lugnande jag trycker i mig?
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan #1219410 av ingrid64marie
Ta upp det med en läkare med erfarenhet av ADD och schizoaffektivt syndrom det är nog den som bäst kan ge dig ett rättvist svar för din fråga kräver att man är väl insatt och har kunskap.
Mer
4 år 3 månader sedan #1219448 av Clean
Jag har ingen aning. Men varje gång sen för länge sen (väldigt länge sen) så kan det ha förändras. Men i.a.f. hade jag injicerat amfetamin och var intagen då pumpa dom mej med benso. Varje gång. Så tänker jag att så farligt kan det inte vara.

Ett tips drugs.com kan man ladda ned en app som kan nog svara på dina frågor. Där står allting om mediciner interaktionen hur det fungerar och inte. Och vad kan hända. Den är baserad på USA:s Läkemedelsverket FDA! Det dom inte har finns inte heller!
Mer
4 år 3 månader sedan #1219560 av Admin1
Om du skall behandla ADD med stimulantia ökar nog dina psykossymptom och psykosrisken.
Mer
3 år 11 månader sedan #1249281 av Lyvix
Benso minskar effekten av amfetamin. Sedan om din dos tar ut dos X av centralstimulantia vet jag inte.
Mer
3 år 11 månader sedan #1249309 av Vatten
Lite flummig fråga om uppåt hjälper mot nedåt?
Genom att kombinera bägge samtidigt ökar man nog riskerna för biverkningar av medicineringen hursomhelst det är nog det mest självklara svaret.

Personer med ADHD som ADHDPi dvs ADD verkar inte känna sig så speciellt uppåt av Amfetamin i terapeutiska doser. Psykosrisken ökar även om en tillfällig förbättring kan uppträda i början.