Antipsykotika som ej metaboliseras via levern?

Mer
4 år 1 månad sedan #1236119 av Melody
Någon som vet fler antipsykotika-alternativ än Invega, som ej metaboliseras via levern?

Jag trivdes bra med Abilify men måste byta antipsykotika nu pga leverpåverkan.

Förslag?
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1236146 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Antipsykotika som ej metaboliseras via levern?
Xeplion som jag tar går inte via levern.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1236151 av Melody
Hur funkar den för dig? Det är just den medicinen jag ska få.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236279 av Admin1
Ja, depåinjektioner är antagligen mer skonsamma för levern än tabletter. När tabletter tas upp i tarmen förs blodet direkt till levern och direkt kan antipsykotikan brytas ner i levern och påverka den.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236305 av salig
:tummenupp
Mer
4 år 1 månad sedan #1236312 av Nissegossen
Admin har rätt, medicin i injektionsform passerar inte levern, medicinen går rätt ut i blodet och då sakta i allmänhet tar det 14 dagar innan man behöver fylla på mer och då nästa injektion, jag har vetat det i ganska många år, då jag har haft nästan uteslutande injektioner så länge jag varit sjuk sedan 1974 ett tag alltså. Har fått erbjudanden om att ta tabletter men har själv sagt nej. Det innebär med injektioner att personal ser dig var 14de dag och ser direkt hur du mår. Samt att du själv sätter ut medicinen sker inte pga anledning samt att injektioner håller än utanför inläggning längre tid än tabletter, vilket gör att den dyrare kostnaden för medicin är försumbar då en inläggning kostar så mycket att priset på medicinen äts upp av kostnaden för inläggning. Injektioner är win,win för alla parter i sammanhanget.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum