Vad är fördelen med injektion av antipsykotika?

Mer
4 år 1 vecka sedan #1238885 av Nissegossen

wasp skrev: Injektioner ges ofta till de som slarvar, eller struntar i tablettmedicinering.


Fantasio har fått smaka på det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 1 vecka sedan #1238909 av Charlottesometimes
Jag får injektioner och är mycket nöjd med det, fördelarna är för mig att psykiatrin märker om jag börjar bli dålig och inte vill ta min medicin, då kan de i alla fall försöka att ta mig direkt.
Den andra (mycket stora) fördelen är väl att det lägger sig jämnare i kroppen, det blir ett jämnare intag av antipsykotika och för mig som har haft både Abilify i tabletter och nu som depå kan jag säga att depå känns mycket bättre, på tabletterna blev jag sjukt rastlös och kunde inte koncentrera mig på mycket.
Mer
4 år 1 vecka sedan - 4 år 1 vecka sedan #1238952 av IngeF

Admin1 skrev: Fördelen är färre psykoser främst, men Clozapine är lika bra som depåinjektion för färre avbryter den tablettbehandlingen. Men 20 % avbryter depåinjektioner, men då vet psykiatrin om det.

hvordan vet de uten prøver. Jeg har aldri hatt depotinjeksjoner og kun vært innlagt 5 uker på snart 20 år. Har hatt mange verre perioder siden dengang. Men man ta seg inn like bra selv som på sykehus. Nå som mor er dårlig kan dog ikke familien ta unna noe mer. Vet ikke hvorfor jeg skal ta psykiatri på alvor egentlig.. I løpet av 10 år som pasient merket de aldri at jeg er mentalt defekt. Tror jeg skal slutte med pillene.
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by IngeF.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1238999 av memphis
Jag som ska börja med injektioner nu, undrar vad som händer om man mår illa av medicinen. Måste man må illa en hel månad då, tills injektionen avtar, eller kan de ge något motgift?
Mer
4 år 1 vecka sedan #1239010 av sarc
Vet inte, memphis, men min erfarenhet av att gå från Abilify i tablettform (på morgonen) till injektioner var att illamåendet jag hade på morgonen försvann helt. Rastlösheten försvann i princip också. Så är på samma spår som Charlotte.

(Däremot fick jag större problem att sova, men löst sig hyfsat med Propavan iallafall.)
Mer
4 år 1 vecka sedan #1239016 av Admin1
IngeF,
Om man inte kommer till vårdcentralen och tar depåinjektionen så vet man att de inte fått läkemedlet. De kan då kontakta personen och det finns marginal för skyddseffekten mot psykos kan vara upp till 6 månader.